Mikael Engdahl är glad över att Svenskt Kvalitetsindex (SKI) visar att Vadstena Sparbank för andra året i rad har de mest nöjda kunderna i landet på både privat- och företagssidan, men det innebär inte att banken kan sluta jobba med att ta ansvar för kunderna.
– Vi ska inte slappna av även om vi ska njuta av det just nu, säger han.
En av faktorerna som lett till att bankens kunder är så pass nöjda tror han är att små banker är bättre på att lyssna och sätta kunden i fokus. Storbankerna har tvingat in sina kunder i ett visst beteende medan Vadstena Sparbanks kunder kan få direktkontakt via telefon eller personlig service inne i banklokalen.
Banken har max tio klagomål om året, men det är viktigt att det tas på allvar menar Engdahl.
– En nyckel till kundnöjdhet ligger i hur man hanterar missnöjdhet. Vi måste vara engagerade i de kunder vi har, säger han.
På Vadstena Sparbank har man valt att ha kvar det som i bankvärden betraktas som "det gamla", det vill säga bankfack och kontanthantering, samtidigt som man digitaliserat banktjänster.
– Alla saker är med och bidrar till helheten, säger han.
Att banken tar ett samhällsansvar är också viktigt.
– I den här undersökningen har 82 procent svarat att det är viktigt med samhällsengagemanget banken har, säger han och fortsätter:
– Det här med samhällsengagemang är en del av vår själ.
Kundnöjdhet mäts på skalan 0 - 100. Bankbranschen har en kundnöjdhet på i genomsnitt 63,6 när det gäller privatkunder och 61,8 när det gäller företagskunder.
Vadstena Sparbank ligger på 82,0 respektive 84,1.