AllmÀnhetens anmÀlningar underlÀttar underhÄllsarbetet

Vadstenaborna Àr flitiga att rapportera in via verktyget "Ett BÀttre Vadstena". Inkomna felanmÀlningar underlÀttar förvaltningens arbete.

Trasig gatubelysning, nedfallna grenar och skador i vÀgar Àr sÄdana saker som anmÀls via kommunens app.

Trasig gatubelysning, nedfallna grenar och skador i vÀgar Àr sÄdana saker som anmÀls via kommunens app.

Foto: Katarina Hydén

Vadstena2021-05-06 20:00

Sedan Ärsskiftet 2020 har Vadstenabor och besökare kunnat rapportera in synpunkter, klagomÄl och felanmÀlningar direkt till kommunen. Det har kunnat göras via kommunens hemsida och framförallt via appen "Ett BÀttre Vadstena".

Det nya verktyget blev snabbt flitigt anvÀnt och mÄnga valde att lÀmna sina synpunkter den vÀgen.

Under senaste dryga halvÄret har över 200 Àrenden startats upp efter allmÀnhetens inrapporteringar i systemet. Flera gÄnger varje dag kontrolleras systemet och Àrenden skickas vidare till berörd enhet. Framför allt Àr det Àrenden klassade som felanmÀlningar som kommer in och berör saker som inom Gata och parks omrÄden.

– DĂ„ gĂ„r vi in och kvitterar det som kommit in, sĂ€ger mark- och exploateringschef Mikael Lilja.

Om anmÀlaren önskat Äterkoppling skrivs Àven en kommentar som svar.

– MĂ„nga gĂ„nger kan det vara en trasig lampa som rapporterats in, sĂ€ger han.

Trasiga lampor i belysningsstolpar Àr det vanligaste Àrendet. Dessa skickas direkt till entreprenören Vattenfall som i sin tur ÄtgÀrdar felet.

I och med att allmÀnheten nu hjÀlper till genom att rapportera trasig belysning kan ÄtgÀrder vidtas snabbare och arbetet underlÀttas.

– MĂ„nga Ă€r duktiga att rapportera in sĂ„ fort de ser en trasig lampa. FĂ„r vi det inrapporterat vet vi vart vi ska nĂ„gonstans. Det Ă€r inte alltid enkelt för oss att se vad som Ă€r fel. Ju fler ögon desto bĂ€ttre, sĂ€ger Lilja.

Andra saker som ofta inrapporteras Àr sÄdant som har med buskar och trÀd att göra.

– Det kan vara trĂ€d eller grenar som ramlat ner. Vi har ju haft mycket problem med almsjukan och dĂ„ kan ett trĂ€d se friskt ut idag och sedan om tvĂ„ veckor har det slĂ€ppt barken.

HÀckar som vÀxter ut i trottoar eller gatan Àr andra problem som kommer in via "Ett BÀttre Vadstena".

– DĂ„ kan vi Ă„lĂ€gga fastighetsĂ€garen att se till att de klipper in sin hĂ€ck.

I övriga kan det handla om lite olika saker i de anmÀlningar som kommer in.

– Generellt Ă€r det allt som tillhör Gata och park som hamnar pĂ„ vĂ„rt bord. Det kan vara potthĂ„l, pĂ„körd stolpe eller en skylt som ramlat ner. Det kan vara tusen olika grejer, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Felparkerade bilar Ă€r nĂ„got som kommer rĂ€tt ofta ocksĂ„. Skrotbilar som blivit stĂ„ende.

Mikael Lilja anser att det Àr ett bra system.

– Det Ă€r en stor hjĂ€lp för vĂ„r del. Framför allt nĂ€r det Ă€r saker som gĂ„tt sönder eller kanske till och med Ă€r trafikfarligt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!