Lilliann Gilmark har en lÄng och gedigen erfarenhet av museiverksamhet. Bakgrunden till att hon sökte jobbet i Vadstena föregicks av att hon under 2018 jobbade som producent för utstÀllningen Epilog pÄ Flygvapenmuseet i Linköping. Tillsammans med sina tvÄ barn hyrde de ett hus vid TÄkern över julen för att kunna var nÀra dotterns tvÄ hÀstar som bor i Hillingstad.
â Vi blev alla tre förtjusta i att vara hĂ€r sĂ„ vi stannade tvĂ„ och en halv vecka. SĂ„ kom jag tillbaka till Stockholm och fick en ingivelse, kanske var det en uppenbarelse och öppnade datorn för att se om det fanns nĂ„got jobb.
DÀr fanns en annons, att man sökte en museichef till Sancta Birgitta Klostermuseum i Vadstena.
â Det var bara en annons, det brukar det aldrig vara. Det var den hĂ€r, 50 procents tjĂ€nst, Sancta Birgitta Klostermuseum. Det verkade ju spĂ€nnande och Vadstena som Ă€r sĂ„ vackert, tĂ€nkte jag. PĂ„ en kvart hade jag skrivit ihop ett brev och skickade ivĂ€g det, vĂ€ldigt spontant. De valde mig till slut och det Ă€r jag vĂ€ldigt tacksam för. Det kĂ€nns hedrande men ocksĂ„ som en stor utmaning, det har jag insett nu nĂ€r jag varit hĂ€r ett tag.
Du har ju en gedigen bakgrund med liknande arbeten tidigare?
â Ja, jag kĂ€nner mig trygg i min profession och har en bred erfarenhet av att jobba i museivĂ€rlden i olika roller, bĂ„de med kulturhistoria och naturvetenskap. Men jag skulle inte tagit det hĂ€r uppdraget om jag inte vore intresserad av religion. Men det mĂ„ste poĂ€ngteras att Birgittastiftelsens uppdrag Ă€r att vĂ€rna om kulturarvet. SSB (SocietasSanctĂŠBirgittĂŠ) vĂ€rnar om den religiösa delen.
Bland mycket annat har hon tidigare varit med om att bygga upp ett science-center, Technichus i HÀrnösand, varit med i framtagandet av tvÄ lÀnsmuseer, i VÀsternorrland och JÀmtland, och formgett HÀrjedalens FjÀllmuseum.
Du har en konstnÀrsbakgrund - hur kommer skapandet fram i ditt nuvarande jobb?
â Det Ă€r ett sorts skapande i att hitta en bĂ€rande struktur i ett museum. Det ser inte ut som en bild men jag kan visualisera för mitt inre hur jag vill att klostermuseet ska utvecklas. Det jag jobbat med synligt i museet idag, Ă€r att förbĂ€ttra vad man möts av nĂ€r man nĂ€rmar sig museet, entrĂ©n och butiken.
Lilliann Gilmark ser som sitt uppdrag att arbeta för att staten ska bli huvudman för Klostermuseet.
â Att hitta lĂ„ngsiktiga lösningar Ă€r det viktigaste, sĂ„ museet fĂ„r fortsĂ€tta vara hĂ€r i sin unika miljö dĂ€r mycket av berĂ€ttelserna utspelats. Det Ă€r av intresse för hela nationen och Ă€ven för Europa. Vi skulle vilja att det blev ett Ă€mnesmuseum och att det skulle ligga under statens historiska museer. MĂ€nniskorna inom Birgittastiftelsen har arbetat ideellt i snart hundra Ă„r för att skydda det hĂ€r kulturarvet och Ă€r det ingen som kliver in sĂ„ vet man inte hur det gĂ„r. Att staten alternativt regionen blir huvudman Ă€r min största önskan.
SÄ det Àr frivilliga donationer och liknande som bÀr ekonomin?
â Ja förutom besöksintĂ€kter, fĂ„r man pengar frĂ„n olika stiftelser, lite frĂ„n kommunen och statens kulturrĂ„d, men det Ă€r smĂ„pengar som hĂ„ller det flytande och mycket ideellt arbete.
2020 firar Birgittastiftelsen 100 Ärsjubileum?
â Ja, Cecilia Pettersson Lindheimer Ă€r anstĂ€lld för att hjĂ€lpa Birgittastiftelsen med att göra det hĂ€r jubileet. BĂ„de med att organisera praktiska saker, seminarier och sĂ„dant. Men Ă€ven hur vi ska presentera stiftelsen, om ska det blir en utstĂ€llning eller bok.