Den gamla butiken i Vadstena lever vidare

På Rådhustorget i Vadstena finner du en butik som glimmar lite extra. Där finner du även butikens nya ägare.

Julia Göransson, 27, driver sedan ungefär en månad tillbaka Chudley´s guld, tidigare Vadstena guld och silver.

Julia Göransson, 27, driver sedan ungefär en månad tillbaka Chudley´s guld, tidigare Vadstena guld och silver.

Foto: Rikard B. Liljegren

Vadstena2023-11-12 18:00

Regnet har just avtagit, och utanför butiken håller Julia Göransson precis på att ställa ut trottoarprataren.

Sedan ungefär en månad tillbaka driver hon Chudley's guld, tidigare Vadstena guld och silver.

Julia Göransson är utbildad guldsmed och har hittills drivit en egen smidesverksamhet i Vadstena, med kvällskurser. Nu är det huvudsakligen butiken hon arbetar heltid med och kurser på efterfrågan.

– Jag fick nycklarna första september. Så nu är det bara butiken som gäller. Eller bara och bara, säger hon och skrattar.

Hur känns det att ta över en butik som funnit så länge?

– Det känns jätteroligt! Jag har haft tanken länge att driva en egen butik, så nu är det spännande att vara igång. Hade jag dock inte varit utbildad guldsmed, så hade jag nog aldrig vågat ta mig an att ha en egen butik.

Hur är det att driva en butik i en liten stad som Vadstena?

– Om man jämför med Linköping där jag jobbade innan, så är det en helt annan känsla i Vadstena. Här lär man känna sina kunder på ett helt annat sätt och kan erbjuda mer personlig kundservice.

Butiken är öppen året runt, men Julia räknar med att det kommer gå i vågor. När nu sommaren är slut och hösten tar över så blir det oftast något lugnare. Men julen nalkas och då kommer handeln igång igen. 

– Under julveckorna blir det att ha extra öppet. Vadstena brukar dra mycket folk när alla lampor och granar kommer upp och det blir väldigt mysigt här utanför på Rådhustorget. Alla brukar vara glada och trevliga, säger hon.

Upplever du att intresset för guld- och silversmide är stort?

– Absolut, jag märker att många är intresserade av att både lämna in sina gamla smycken som de haft i någon byrålåda för att göra om till något nytt, men även att fler är intresserade av att testa på att få göra egna smycken.

För att nå ut och skapa ett intresse för butiken upplever hon att sociala medier är en bra hjälp.

– Många hittar ju ens verksamhet genom Instagram och Facebook till exempel, så det är ett väldigt bra verktyg att använda för att visa upp det man gör och nå ut till fler besökare, särskilt i en liten stad som Vadstena.

Julia tycker det är väldigt fint att vara tillbaka i sin hemstad Vadstena, en stad som hon känner till.

– Det är kul när det kommer kunder som man känner igen och som man kan göra en koppling till på ett eller annat sätt. Det känns lite mer familjärt, säger hon. 

Butiken är noga renoverad, där modernt möter gammalt. Mitt i rummet står en gammal köpmansdisk som den huvudsakliga möbeln i butiken och bredvid står ett gammalt pressverktyg.
Butiken är noga renoverad, där modernt möter gammalt. Mitt i rummet står en gammal köpmansdisk som den huvudsakliga möbeln i butiken och bredvid står ett gammalt pressverktyg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!