â Vi gör det hĂ€r för att klimatfrĂ„gan Ă€r högst aktuell för tillfĂ€llet. MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att fĂ„ eleverna att inse att de kan göra skillnad i den hĂ€r frĂ„gan, sĂ€ger Johan Liljeborg, mattelĂ€rare och ansvarig för projektet pĂ„ Petrus Magniskolan.
Alla skolans niondeklassare, drygt 70 stycken, har fÄtt arbeta med redovisningarna pÄ sina NO-lektioner under sammanlagt Ätta veckors tid. Eleverna har fÄtt vÀlja mellan ett flertal Àmnen till sina presentationer. DÀribland biologisk mÄngfald, avfallsfrÄgor och global uppvÀrmning.
â Det har gĂ„tt vĂ€ldigt bra och eleverna har varit otroligt engagerade. Vi Ă€r stolta över vad de alla har Ă„stadkommit, sĂ€ger Johan Liljeborg.
Som en avslutning pÄ projektet har elevernas förÀldrar bjudits in för att ta del av redovisningarna.
â Vi tror att den nuvarande förĂ€ldragenerationen Ă€r den som Ă€r svĂ„rast att pĂ„verka i dessa frĂ„gor. DĂ€rför vill vi fĂ„ med dem pĂ„ tĂ„get, sĂ€ger Liljeborg.
Sofia Knutsson, Mathilda SÀrnehed och Tobias Karlsson tillhörde en grupp som valt att fokusera pÄ biologisk mÄngfald och vad som skulle hÀnda om jorden inte bevarade den artrikedom som för nÀrvarande finns.
â Det hĂ€r har stor betydelse. Eftersom den biologiska mĂ„ngfalden Ă€r hotad och minskar i snabb takt. Det Ă€r ett stort problem, sĂ€ger Sofia Knutsson.
â Det hĂ€r ger ju oss och förĂ€ldrarna mer upplysning. MĂ„nga smĂ„ insatser kan göra stor skillnad, sĂ€ger Mathilda SĂ€rnehed.