I dagarna höll Riksutställningar ett innovativt seminarium i Sancta Birgitta Klostermusem. Deltagare från flera stora svenska museer samlades i Vadstena för att lära mer om spelteknik och speldesign.
– Syftet är att undersöka hur museum kan använda sig av spelvärldens idéer i sin gestaltning, berättar Panteha Pournoroozy, producent vid Riksutställningar.
Flera stora namn inom området höll presentation under seminariet. Bland andra Alvin O'Sullivan, universitetsadjunkt vid Institutionen för speldesign, som dissekerade spelbegreppet.
– Design är meningslöst utan syfte. Ett spel måste uppfylla ett behov hos spelaren, säger Alvin O'Sullivan.
I slutet av presentationen inledde han en workshop, där deltagarna skulle gestalta historier i grupper.
– Det råder ingen brist på berättelser i Vadstena. Här är det enkelt att hitta en historia att förmedla via de metoder vi går igenom under seminariet, berättar Panteha Pournoroozy.
Det går att fråga sig själv vad spel och museer har gemensamt. Svaret är dock oväntat enkelt.
– I slutändan handlar det om att nå fram till publiken, eller besökaren. Inom spelvärlden är engagerande upplevelser väldigt viktigt, säger Panteha.
För Markus Lindberg, chef för klostermuseet, var seminariet både roligt och lärorikt.
– Det är kul att vårt lilla museum uppmärksammas. Samtidigt har det väckt nya idéer, säger Markus Lindberg.
Exempelvis skulle digital visualisering kunna utnyttjas.
– Vi har fina textiler här. Kanske går det att visa hur individuella stygn ser ut i närbild, berättar Markus.