I helgen uppstod återigen störningar i Östgötatrafiken. Denna gång drabbades tåg mellan Mjölby och Linköping av urspårningen i Linköping. Störningar och behov av ersättningstrafik behöver dock inte innebära direkt ökade kostnader för Östgötatrafiken.
– I första hand är det våra kunder som påverkas, och det är ju väldigt beklagligt, säger Anna Runesson, kommunikationschef Östgötatrafiken.
– Enskilda händelser påverkar inte i de direkta fallen ekonomin hos Östgötatrafiken, men det kan vara färre som reser med oss och då minskar våra intäkter, menar Anna.
Östgötatrafiken har avtalat med flera olika trafikföretag som sköter såväl pendeltåg (VR) som buss (Transdev, Nobina, Bliva och framöver Connect). Dessa upphandlade företag har rutiner för när ersättningstrafik ska sättas in, baserat på bland annat antal berörda, prognos för avbrott samt resealternativ för aktuell sträcka.
– Trafikföretagen som vi har upphandlat är ålagda att ha beredskap för att garantera den här typen av oplanerade händelser. De har i sin tur avtal med lokala bussföretag, förklarar Anna.
Ett av de lokala företag som ryckt in under dagen är Vadstena buss.
– Vi körde två bussar i morse och har en som rullar hela förmiddagen. Vi har inget fast avtal men hjälper till när vi kan, berättar Ulrik Andersson, VD på Vadstena buss.
Under söndagen kunde Vadstena buss inte hjälpa till då de redan hade full trafik, medan måndagar brukar vara lugnare. Hur mycket de kommer köra fortsättningsvis är dock oklart.
– Vi tar några timmar i taget, vi har en tur bokad från Linköping till Mjölby 11.20. Det är den sista jag vet om. Men det kan också bli så att vi kör hela dagen, säger Ulrik.
Vid andra tillfällen kan det vara andra trafikföretag vars linjer begränsas. Östgötatrafiken har inget uppdrag att säkerställa ersättningstrafik utanför sitt trafikområde, som i huvudsak är Östergötland. Däremot finns en biljettsamverkan med andra aktörer.
– Biljettsamverkan gör att resenärer i möjligaste mån kan åka med den trafik som rullar vid oplanerade händelser. Fordon kan förstås bli fulla men vi försöker samverka för att hjälpa resenärerna så gott vi kan, säger Anna och fortsätter:
– Generellt sett har vi ett mycket bra samarbete för att hjälpa resenärerna vid oförutsedda händelser så som i helgen.