Långvariga trafikstörningar när räcke byts i brist på reservdelar

Vid bygget av den nya cykelvägen mellan Motala och Vadstena kommer det att bli omfattande och långvariga begränsningar i trafiken. Men det hade egentligen inte behövts – om det hade funnits reservdelar att få tag på.

I dag vinklas räcket ner vid infarterna längs med väg 919. Det går inte när cykelvägen ska gå vid sidan av den. Planen var att kapa de gamla räckena och sätta räckesavslut, men sedan det visat sig att det inte längre går att få tag på reservdelar måste hela räcket bytas ut, till en kostnad av två miljoner kronor – och långvariga trafikstörningar.

I dag vinklas räcket ner vid infarterna längs med väg 919. Det går inte när cykelvägen ska gå vid sidan av den. Planen var att kapa de gamla räckena och sätta räckesavslut, men sedan det visat sig att det inte längre går att få tag på reservdelar måste hela räcket bytas ut, till en kostnad av två miljoner kronor – och långvariga trafikstörningar.

Foto: Karl Magnus Moulin

Vadstena2025-01-24 19:00

En dryg kilometer vägräcke längs med väg 919 kommer att behöva bytas ut inför ankomsten av den nya cykelvägen mellan Motala och Vadstena. Idag är räcket invinklat mot alla infarter längs med sträckan och hade hamnat i vägen för den nya vägen. 

– Vägräcket skulle vi kapa av och sätta räckesavslut längs med vägen. Men det räcket har utgått ur produktion, så det går inte att få tag på reservdelar. Därför kommer det att bli ett utbyte av räcket längs med hela sträckan, säger Trafikverkets projektledare Niklas Landberg. 

Arbetet med att byta ut alla räcken på den västra sidan av vägen kommer att innebära omfattande störtningar i trafiken mellan Motala och Vadstena under lång tid framåt. 

– Ett körfält kommer troligtvis att bli avstängt så att det blir riktning åt bara ett håll i taget förbi pågående arbete. På vissa platser kanske det blir trafikljus, på andra kanske det blir att man ska lämna företräde om det är bra sikt. Det kommer även vara sänkt hastighet på sträckan där arbetet pågår. 

Störningarna i trafiken väntas börja nu till våren och fortsätta under tiden som arbetet med den nya vägen pågår, till och med sommaren 2026. Det kan dock bli uppehåll under kommande vinter, när risk för halka komplicerar arbetet. 

– Men det är entreprenören som styr sina arbeten så jag kan inte säga exakt hur det blir, säger Niklas Landberg. 

undefined
Kostnaden för själva räcket, inklusive arbete, är beräknad till 800 000 kronor. Men säkerhetsarbetet som uppkommer när ett trafkfält måste stängas av gör projektet betydligt dyrare.

Totalkostnaden för det nya räcket väntas landa på omkring två miljoner kronor inklusive arbete. Den största delen av den kostnaden är för arbetet som uppkommer i samband med att ett körfält måste stängas av under arbetet. 

– Sådant är extremt dyrt. Kostnaden för själva trafikanordningarna, skyltar och sådant, är inte så hög, men det kostar mycket att ställa upp och ta bort dem. Det krävs mycket mantimmar och TMA-bilar, som det heter, för att skydda dem som jobbar med det, säger Niklas Landberg.  

Den 30 januari är sista dag för anbudsinlämning för arbetet med att anlägga vägen. Trafikverket hoppas att en entreprenör ska vara klar för att inleda arbetet när tjälen går ur marken.          

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!