Debatten om vattenskotrar i Vadstena har varit omfattande. Många har synpunkter på kommunens planer att se över möjligheten att begränsa körningen.
Frågan om var vattenskotrar får köra kan upplevas snårig. Enligt myndigheterna är det i första hand länsstyrelserna som avgör. De utgår från vattenskoterförordningen som säger att man bara får köra i allmänna farleder och i de områden som pekats ut av länsstyrelsen.
– Det är upp till varje länsstyrelse att sätta upp föreskifter om var man får framföra vattenskoter, säger Anita Möller på länsstyrelsen i Blekinge.
I Östergötland har de ansvariga semester, men på länsstyrelsens hemsida framkommer att fem sådana områden finns främst i skärgården. I de allmänna farlederna får man köra vattenskoter, men inte närmare än 100 meter från land.
Frågan om de utpekade områden är dock under granskning. EU har haft uppe frågan och haft synpunkter på den svenska lagstiftningen. I väntan på besked görs ingen tillsyn, däremot görs kontroller så att förare av vattenskotrar följer andra lagar som sjölagen och miljöbalken som reglerar bland annat hastighet och buller.
– I väntat på ett annat beslut är det länsstyrelserna regler som gäller. Om kommunerna har synpunkter på det är det till länsstyrelsen som man ska vända sig, säger Lennart Sorby på Havs- och vattenmyndigheten.
Joakim Ringvide på Guppa, en organisation för vattenskoteråkare håller dock inte med.
– Det finns EU-direktiv om att vattenskoter ska klassas som båt och då kan man inte sätta upp särskilda regler för vattenskotrar, säger han och fortsätter:
– Det innebär ändå att man som vattenskoterförare måste hålla hastighetsgränserna och man får inte köra för nära land. Sedan får man inte störa exempelvis fågellivet, säger han.
Hans råd till Vadstena kommun är att inte försöka begränsa just vattenskoter, utan att i så fall se över regelverket vad gäller alla båtar.
– Man kan ju exempelvis sänka hastighetsgränserna, säger han och fortsätter:
– I de lokala ordningsföreskrifterna kan man ju också besluta om bojar och förbud, men då ska man vara medveten om att det gäller alla båtar i så fall även trampbåtar och kanoter.
Finns det en särskild problembild när det gäller vattenskotrar?
– Ja, det finns problem. Men det handlar inte om motorbåtar i sig utan om ett allmänt beteende hos de som kör. Det problemet finns också bland båtfolk, men båtar är dyrare och då är det inte lika många som vill showa, säger Joakim Ringvide.