Under lördagseftermiddagen bildades långa köer på riksväg 50 i norrgående riktning från Motala fram till Godegårdskorset. Detta på grund av den stora mängd vätternrundancyklister som skulle svänga vänster från Godegårdsvägen ut på riksväg 50.
Lennart Deimert var en av de som satt fast i kön. Han upplevde att trafiksituationen i korsningen hade brister med för få funktionärer och dålig skyltning som inte varnade cyklisterna tillräckligt om korsningen med mycket trafik.
– Vid flera tillfällen så fick de tvärnita för att det var bilar i vägen, säger han och tillägger:
– Det var otäckt alltså, det här måste vara Vätternrundans farligaste korsning.
Vätternrundans VD Oskar Sundblad säger att de gör sitt yttersta för att göra trafiksituationen så säker som möjligt. Inför i år hade det gjorts justeringar från Godegårdskorset till Motala där cyklisterna på vissa sträckor givits en egen fil för att öka säkerheten.
Sundblad säger att de alltid tar med sig lärdomar från tidigare år och gör förändringar för att förbättra banan och säkerheten ska bli bättre. Han tillägger att de i år även stärkte upp med fler funktionärer under sen förmiddag fram till kvällen under lördagen. Han tillägger att de är medvetna om att det fortfarande finns utmaningar längs riksväg 50 vid just Godegårdskorset och Nykyrka och att det är något de kommer fortsätta jobba med efter att de har utvärderat årets lopp.
– Det vi gör nu är att vi har skickat ut våra säkerhetsenkäter till våra deltagare. De kommer vi samla upp och utvärdera för att se vilka justeringar vi kommer behöva göra, säger Sundblad.
På det som Lennart Deimert påpekar om funktionärer och skyltning svarar Sundblad att det ska finnas tydlig skyltning med varningar och att även funktionärer på plats hjälper cyklisterna att tänka rätt.
Har det varit tillräckligt med funktionärer för att göra situationen säker för cyklisterna?
– Det får vi nog se efter vi har gjort vår utvärdering, först då kan vi göra en ordentlig bedömning av situationen, säger Sundblad.