– Vi som pendlar är tålmodiga, det är de som sällan åker tåg som gnäller, säger Els-Marie Helgee från Vimmerby.

Hon har pendlat till jobbet i Högsby sen 2005.

– Så jag har en hel del erfarenheter av tågtrafiken, säger hon.

Artikelbild

| Els-Marie Helgee, t.h. har pendlat mellan Vimmerby och Högsby sen 2005 och känner personalen, här konduktören Jerry Nord, väl. I bakgrunden Peter Högberg som ofta åker mellan Vimmerby och Kalmar.

Den här måndagsmorgonen tar hon fram garn och stickor en stund och småpratar med paret Högberg i sätet intill.

Annica Högberg pendlar till jobbet i Kalmar flera gånger i veckan.

– Jag pendlar 3-4 dagar i veckan och skulle aldrig tänka mig att byta och åka bil eller något, säger hon.

Samma uppfattning har Ann-Sofie Falk som dagligen pendlar mellan Vimmerby och Hultsfred sedan tolv år tillbaka.

Artikelbild

| Ann-Sofie Falk från Vimmerby tar tåget tur och retur till jobbet i Hultsfred. "Det funkar jättebra," säger hon.

– Det funkar bra att tågpendla. Nu har det varit lite förseningar på grund av reparationsarbeten, men det är inte så många minuter, och jag tänker att tågen är miljömässigt bättre och ju fler som åker ju mindre utsläpp blir det från bilar, säger hon.

Els-Marie Helgee tycker det behövs satsningar på järnvägen.

Artikelbild

– Det behöver bytas till helsvetsad räls, och helst skulle man ju bygga bort Berga också, så man slipper att åka in dit för att tåget ska vända körriktning. Det är ju ändå tiden man vill åt, säger hon.

Hon berättar att de gånger det blir ersättningsbuss kan arbetsresan bli en halvtimme längre än annars.

– Det är också klent med informationen ibland. Förra veckan ropade de ut att mer info kommer men så blev det inte, utan vi fick vänta över en timme i ovisshet på bussen i blåsten i Högsby.

– Så visst är det en del problem, men när det funkar är det jättebra, säger hon.