Hon lÀngtar tillbaka till sina klasskamrater i nollan pÄ Store Magleby Skole, men sÀger att nu mÄste de komma ihÄg att hÄlla avstÄnden och att tvÀtta hÀnderna.
Hur de smÄ barnen ska klara att hÄlla tvÄ meters avstÄnd till varandra Àr en av de punkter som kritikerna till skolöppningen riktar in sig pÄ, men Almas pappa Alexander Norsk Àr övertygad om att det kommer att gÄ bra.
ââBarn Ă€r sĂ„ bra pĂ„ att anpassa sig, de kommer sĂ€kert att uppfinna nya lekar. Vuxna bekymrar sig sĂ„ mycket över att det ska vara svĂ„rt för barnen, jag tror att det Ă€r svĂ„rare för de vuxna, sĂ€ger han.
Indelade i smÄgrupper
SkolgÄrden Àr öde pÄ DragÞr Skole mitt i byn, men innanför dörrarna Àr personalen pÄ plats för att dra upp riktlinjerna inför öppnandet.
ââVi har aldrig gjort nĂ„got liknande, sĂ„ nu gĂ€ller det att hitta bra lösningar, sĂ€ger rektor Claus Dyremose till TT.
Egentligen har skolan 460 elever frÄn Ärskurs noll till nio, men de Àldre barnen, frÄn sexan och uppÄt, fÄr fortsÀtta med distansundervisningen hemma tills vidare.
NÀr de yngre barnen nu börjar ska alla tÀnkbara utrymmen anvÀndas till undervisning, Àven de som normalt anvÀnds till fritidsverksamhet. Eleverna kommer att delas in i grupper om fyra och ska hÄlla ihop i dessa smÄgrupper Àven nÀr de Àr ute och har rast pÄ anvisade delar av skolgÄrden, berÀttar rektorn.
Allt regleras i detalj â Ă€ven vilka toaletter som ska anvĂ€ndas av vilka barn och hur dessa ska stĂ€das.
ââDet Ă€r en stor kreativitet bland lĂ€rare och pedagoger som funderar pĂ„ hur vi ska lösa det hĂ€r sĂ„ att det blir en bra upplevelse för eleverna. Det Ă€r viktigt nĂ€r de nu kommer efter att ha varit hemma lĂ€nge, det har vi stort fokus pĂ„, sĂ€ger Claus Dyremose.
Utsatta barn
Alexander Norsk, som sjÀlv Àr fritidspedagog, tycker att hemundervisningen med dottern har fungerat bra, tack vare att han inte har behövt arbeta hemifrÄn. VÀrre har det nog varit i de familjer dÀr bÄda förÀldrarna jobbat i hemmet och samtidigt försökt hjÀlpa sina barn. Och vÀrst för de barn som behöver skolan allra mest, tror han.
ââDe utsatta barnen, de som ser skolan som en fristad och som har behov av fasta rutiner och kanske kommer frĂ„n ett hem dĂ€r det inte alltid Ă€r sĂ„ - dem ser jag som offren i det hĂ€r. De har halkat efter.
SvÄrt att motivera
Luise Gibler jobbar vanligtvis i sÀkerhetskontrollen pÄ Kastrups flygplats, men numera Àr hon bara enstaka dagar pÄ jobbet. Resten av tiden har hon hjÀlpt sin dotter som gÄr i trean och sonen som gÄr i femman att lösa de hemuppgifter som lÀrarna gett dem via en digital plattform.
Den största utmaningen har varit att motivera barnen, tycker hon, och hon Àr sÀker pÄ att de halkat efter en del. Men inte vÀrre Àn att det gÄr att ta igen.
ââJag tror att det Ă€r jĂ€ttebra för barnen att fĂ„ komma igĂ„ng igen.