â Vi kĂ€nner att det Ă€r det bĂ€sta alternativet. Det drar ut för lĂ„ng tid pĂ„ riksvĂ€g 50 och den utveckling som sker dĂ€r följer inte den plan som var frĂ„n början. Planerna hĂ„ller inte och vi har en ekonomi som inte gĂ„r ihop om vi inte tĂ€nker till, sĂ€ger Marcus Lejonqvist (SD).
Han förklarar att alla överklaganden och förÀndringar i hela projektet vid riksvÀg 50, tillsammans med Lalandia, hÀnger samman. SD stÄr fast vid att de vill ha Lalandia och, om sÄ behövs, att BK Zeros fÄr nya fotbollsplaner. Men att bandyhallen bör byggas pÄ befintlig plats, bÄde för att skynda pÄ bygget och klara ekonomin.
â Vi kommer spara 100-150 miljoner pĂ„ att göra det, det finns skapliga underlag för det, sĂ€ger Lejonqvist.
Han sÀger ocksÄ att om alliansen backar och förÀndra beslutet om detaljplanprogrammet för KanalstrÄket kommer SD att verka för att ÀndÄ skynda pÄ bostadsbyggandet i omrÄdet.
â Ja, tanken Ă€r att bygga bostĂ€der vid Motala Express. I stĂ€llet för att avslĂ„ hela planprojektet Ă€r vĂ„r tanke att förĂ€ndra det. Vi behöver inte avslĂ„ nĂ„got helt som vi ser att vi kan gĂ„ vidare med, sĂ€ger Lejonqvist.
Kommunstyrelsen har frÄgan pÄ bordet nÀsta vecka och genom att SD stÀller sig pÄ samma sida som S och MP har de tillsammans lika mÄnga röster som Alliansen. Vilket, som Marcus Lejonqvist noterar, gör V till vÄgmÀstare.
â Kommer de ta steget över blockgrĂ€nsen och vĂ€lja högern? frĂ„gar han.