– Det här gör jag mest för det sociala egentligen, som pensionär är det bra att komma ut och träffa folk.
När vi närmar oss det lilla Kungståget vid vallgraven i Vadstena står Peter Hallin och pratar med två tyska turister, som visar sig behärska svenska alldeles utmärkt. Den här gången behöver Peter Hallin inte damma av den inte alltför dammiga skoltyskan.
– Min tyska blir mycket bättre på somrarna kan jag säga. Och tack vare det här så kan jag till och med formulera många meningar. Det är kul att skoltyskan har uppdaterats på äldre dagar. Och så kan man snappa upp lite franska och lite spanska här och där så att man kan klara sig hjälpligt.
Men det är mest tyskar som kommer hit då?
– Det kommer folk från hela världen till Vadstena faktiskt. Jag har tåggäster från Sydamerika, från Colombia kom det några ifrån. Och ifjol kom det många från USA vet jag, från Minnesota till exempel, från svenskbygderna där. Jag tror de lockas av såväl det historiska, med Heliga Birgitta, som det idylliska, med vattnet och småstadskänslan.
Ibland kan det som reporter vara svårt att få folk att prata. Detta är inte en av de gångerna.
– Det är ju min gode vän Andreas Hedenskog som driver det här tåget och han tyckte att jag skulle passa bra eftersom jag pratar så mycket. Det var för fem år sedan som de tyckte att "du med din käft skulle passa bra på tåget" och så har jag hållit på sedan dess, säger Peter Hallin.
Ja, för det var egentligen inte det tåg som tuffar sig fram i cirka tolv kilometer i timmen på Vadstenas gator som vi i första hand skulle prata om. För Peter Hallin jobbar med kontraster vad gäller hastighet på sina fordon. Det råkar vara så att den 73-årige Vadstenabon också tävlar i bilsport, i så kallad långloppsracing. Och dessutom vinner.
När åttatimmarsloppet Oliver Alzén Memorial i långloppsserien Race4fun gick av stapeln på den klassiska racingbanan i Anderstorp den 15 juni så stod Peter Hallin överst på prispallen ihop med förarpartnern Anders Engdahl. Under åtta timmar turades de om att framföra den bil som till slut noterades för flest antal varv och därmed tog hem segern.
– Det var en rejäl skräll i långloppsvärlden. Det finns många duktiga förare och det var nog ingen som hade räknat med att vi skulle komma från ingenstans och ta hem alltihop, säger Peter Hallin.
Ingenstans är kanske en sanning med modifikation. Peter Hallin har tidigare i livet kört rally i 17 år, "om inte mer".
– Av en slump så ramlade jag in på banracing och det var ett långlopp då. Det var i MSLS, den Mellansvenska långloppsserien, som jag och min segerkamrat Anders Engdahl började köra där ihop med ett gäng som både servar och kör bilarna.
Just Race4fFun kom Peter Hallin och Anders Engdahl in på med hjälp av en kamrat. De körde första tävlingen förra året och slutade då åtta, så någon seger hade de inte överhuvudtaget räknat med i Anderstorp.
– Absolut måste vi vara rätt duktiga, men framför allt är vi stolta och ödmjuka. Det är inga duvungar som kör i den här serien, samtidigt som en del är hälften så gamla som vi är. Vi är inte unga talanger längre, men vi råkar kunna åka ifrån de yngre, säger Peter Hallin och ler.
Endurance Racing, som sporten heter, är enligt Peter Hallin väldigt stort i Europa.
– Alla tävlingarna sänds direkt på nätet. I Tyskland, Frankrike, Belgien och Holland är detta väldigt mycket större än i Sverige.
Race4fun är den största långloppsserien i Norden där proffs, halvproffs och amatörer som Peter samsas. Peter Hallin och Anders Engdahl ska köra ett lopp till i serien i år, finalen i Kinnekulle. Men först ska Peter Hallin köra runt de två svenskspråkiga tyskarna bland Vadstenas sevärdheter. Svenskan har de förresten lärt sig genom en långvarig brevrelation som den ena av dem har haft med en svensk vän. Det visar sig att det inte är första gången de är i Vadstena.
– När man har en vän i Sverige under så många år så börjar man prata svenska, säger mannen med brevvännen.
I tolv kilometer i timmen ska de nu färdas. Det är väl just hastigheten som är den största skillnaden på Peter Hallins två sysselsättningar.
– Racingförare och tågförare, det går ju någonstans hand i hand. Man framför ett fordon med växellåda, ratt och pedal. Och det märkliga är att detta också är en folkvagn, precis som min tävlingsbil, säger Peter Hallin, sittandes bakom ratten samtidigt som tåget så sakta rullar iväg.