Hettan den största utmaningen för Maifarna

Det är konkurrenterna de ska slå. Men den största utmaningen Maif-juniorerna har att tampas med i VM i Qatar är värmen.

Heta. Motala AIF:s juniorer Erik Bergsström, Linus Kvist och Jacob Eriksson på en träningsrunda tillsammans med Andreas Andersson, Clara Lundmark och Jonas Ahlstrand inför fredagens VM-start. Att hantera värmen kommer bli en utmaning.

Heta. Motala AIF:s juniorer Erik Bergsström, Linus Kvist och Jacob Eriksson på en träningsrunda tillsammans med Andreas Andersson, Clara Lundmark och Jonas Ahlstrand inför fredagens VM-start. Att hantera värmen kommer bli en utmaning.

Foto: Svencka cykelförbundet

CYKEL2016-10-11 22:15

När juniorenas linjelopp över 135 kilometer i VM körs på fredag så är det inte banan eller konkurrenterna som är det största bekymret för Maif-cyklisterna Erik Bergstöm, Linus Kvist och Jacob Eriksson.

Deras största utmaning är istället att hantera värmen.

– Det är 37 grader här i dag och det ska bli varmare. Så det gäller att överleva värmen. Det är ju en sak att ligga på stranden i de temperaturerna. Men att ta i och ligga på max på cykeln är en helt annan sak, säger Maifs tidigare elitcyklist Jonas Olsson som i VM är massör för det svenska laget. Han tror att hettan kan bli direkt avgörande för utvecklingen av juniorernas lopp.

– Det är en stor utmaning för dem. Det gäller att komma ihåg att dricka enligt det schema man gjort upp. Och just i juniorklassen brukar det vara hetsigt och mycket vurpor. Det är många som har svårt att lyfta handen från styret för att dricka i de klungorna och går du utan vätska i 20 minuter i den här värmen så är du körd, säger Olsson som berättar att en holländska under lagtempot tuppade av på cykeln och kraschade på grund av värmen.

Något som de däremot inte behöver bekymra sig för är backar. För det berättar Olsson att det är dåligt med i Doha.

– Det är väl fyra sandkorn i höjdskillnad. Det är helt jäkla platt. De ska ju köra ute på the Pearl, en konstgjord ö de har byggt här. Det är mycket rondeller och kurvor. Så det kommer bli mycket igångdrag som kommer slita speciell de långt bak. Så de behöver hålla sig långt fram för det blir säkert en spurt som avgör, säger Olsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om