Det började med ett fåtal cyklister som samlades på söndagarna för att träna tillsammans. Men år för år har intresset för Maifs söndagscykling växt och när årets första runda ska köras den 7:e april väntas upp emot 150 motionärer delta.
Det växande intresset har också fått Maif att kraftsamla för att verksamheten ska kunna genomföras på ett så säkert sätt som möjligt.
– Vi hade ett möte där vi enades om att det var två saker som vi var tvungna att jobba med. Det var barnverksamheten och så var det säkerhetsfrågan. Så sedan förra året har vi en säkerhetsgrupp som jobbar med de frågorna, säger Maifs cykels ordförande Mathilde Egnell.
En del i det arbetet var att ta fram en policy för vad som gäller om man vill deltaga i klubbens söndagsturer.
– Den finns på vår hemsida och jag rekommenderar alla som har tänkt att vara med att gå in och läsa igenom den, säger Egnell.
Hon berättar också att söndagsturerna är tänkt som en socíal träningsform där fokus mycket ligger på att utbilda cyklister i klungkörning inför Vätternrundan. Därför har klubben ett antal utbildade ledare som är med på turerna.
– Så vi delar upp deltagarna i mindre grupper efter vilken medelhastighet de tänker hålla. Allt från 24 km/h och uppåt. Sen har vi en ledare i varje grupp som förklarar vilka regler som gäller och visar vilka tecken vi använder oss av för de som är nya.
Att utbilda cyklisterna är dock bara en av utmaningarna som klubben har. En annan är att få samspelet med bilisterna de ska samsas med på vägarna att fungera så bra som möjligt.
För det är ju inte alla som uppskattar att det börjar dyka upp cykelklungor på vägarna.
– Ibland får vi mejl till oss om att cyklister inte har skött sig. Men jag kan ju bara ansvara för våra medlemmar. Men vi ska ta till oss och se till att göra vad vi kan för att samspelet på vägarna ska fungera så bra som möjligt. Det handlar ju om att ge och ta. Alla måste ta sitt ansvar. Men vad många inte vet är att vi får ligga två i bredd när vi är ute och tränar. Det blir säkrare och det går fortare att passera 20 cyklister om de ligger i bredd än om de ligger på rad. Om bara folk får veta det så tror jag mycket skulle bli bättre, säger Egnell.
För att underlätta för bilister så kommer Maif varje vecka på sin hemsida och i sociala medier publicera vilka vägar de kommer använda under söndagsturerna. Dessutom har ordföranden en vision om att få hjälp av vägverket att få de mest trafikerade cykelstråken utmärkta.
– I många länder har de skyltar som visar att man ska ha en och halv meters avstånd till cyklister när man passerar dem. Det vore bra om vi kunde få såna här också.