F1-feber i Miami – men Ecclestone kritisk

Indycar och Nascar fÄr se upp. Formel 1-febern har till slut nÄtt USA, och i helgen kommer hundratusentals mÀnniskor följa ett historiskt Miami grand prix pÄ plats.
–Det kĂ€nns fantastiskt att vi Ă€ntligen knĂ€ckt nöten och att kĂ€rleken vĂ€xer i USA, sĂ€ger sjufaldige vĂ€rldsmĂ€staren Lewis Hamilton.

HÀr ska ett historiskt första Miamis GP avgöras pÄ söndag.

HÀr ska ett historiskt första Miamis GP avgöras pÄ söndag.

Foto: Wilfredo Lee/AP/TT

Formel 12022-05-06 05:15

Är det nu som formel 1-cirkusen börjar vinna över en tidigare skeptisk nordamerikansk publik? En hel del talar för det.

USA var helt utan F1-tÀvling i fyra Är efter det att Indianapolis ströks frÄn programmet 2007. Sedan 2012 har visserligen USA:s grand prix Äter körts i Austin, Texas, men det Àr först de senaste tre Ären som intresset för formel 1 tagit ytterligare fart i landet.

Netflixsuccén "Drive to survive" Àr en del av den utvecklingen. Realityserien, som pÄ nÀra hÄll följer F1-stallen, hade premiÀr 2019 och har lockat en ny, stor publik.

Det visar bland annat tĂ€vlingen i Texas, som i fjol lockade över 400 000 Ă„skĂ„dare, varav nĂ€stan 70 procent var dĂ€r för första gĂ„ngen, skriver Bloomberg. Tv-tittarsiffrorna ökade samtidigt med 56 procent i USA förra Ă„ret jĂ€mfört med 2020, rapporterar ESPN.

Nu har F1-hysterin nÄtt Florida. PÄ söndag Àr det premiÀr för Miamis GP.

– NĂ€r jag vĂ€xte upp visste jag hur fantastisk den hĂ€r sporten Ă€r, men sĂ„g samtidigt vilket glapp det fanns mellan intresset i USA och resten av vĂ€rlden. Det Ă€r fantastiskt att se att vi Ă€ntligen knĂ€ckt nöten och att kĂ€rleken vĂ€xer i USA, sĂ€ger Mercedes storstjĂ€rna Lewis Hamilton.

"VÀrldens frÀmsta motorsport"

Tom Garfinkel Ă€r vice ordförande för Miami Dolphins och arenan Hard Rock Stadium, som F1-banan byggts upp runt. Han Ă€r ocksĂ„ delĂ€gare i sjĂ€lva tĂ€vlingen – Miami GP har skrivit pĂ„ ett avtal för de kommande tio Ă„ren – och utlovar glitter och glamour.

– KĂ€ndisnĂ€rvaron liknar ingenting jag upplevt tidigare, sĂ€ger Tom Garfinkel till AP.

– Det Ă€r vd:ar, underhĂ„llare, kĂ€nda idrottare och riskkapitalister. Miami Ă€r en kulturell samlingsplats för mĂ„nga omrĂ„den, som konst och mat, och vi rĂ€knar med att kunna erbjuda allt sĂ„dant samtidigt som man fĂ„r bevittna den frĂ€msta formen av motorsport i vĂ€rlden.

LÀnge har formel 1-sporten haft svÄrt att konkurrera med klassisk racing som Indycar och Nascar, samtidigt som F1-vÀrlden prioriterat en europeisk och sydamerikansk jetsetpublik framför att locka in amerikanerna.

Det sistnÀmnda gÀllde dock mer dÄ Bernie Ecclestone, som basade över F1 i nÀstan fyra Ärtionden, styrde. Efter det att amerikanska Liberty Media tagit över 2016, fick Ecclestone frÄgan vad han trodde om sportens framtid under de nya Àgarna:

– Vi har styrt F1 som en femstjĂ€rnig Michelinkrog, inte som ett hamburgerhak. Men kanske blir den hĂ€r restaurangen mer tillgĂ€nglig. Kanske kommer den till och med att smaka bĂ€ttre, sade Ecclestone.

Fem nordamerikanska lopp

FrÄn och med nÀsta Är ser det ut att bli fem F1-lopp i Nordamerika; ett stadslopp i Las Vegas ska utgöra en tredje tÀvling i USA, medan stopp i Mexico City och Montreal vÀntas fullborda den nordamerikanska kvintetten.

Det saknas dock vissa detaljer för att pÄ allvar fÄ med USA-publiken. F1-mÀsterskapet har till exempel bara ett amerikanskt stall, Haas, som Àgs av Gene Haas, och Àn sÄ lÀnge inte en enda förare, Àven om det finns ett tÀnkbart framtidsnamn i 22-Ärige Colton Herta, en IndycarstjÀrna frÄn Kalifornien som skrivit pÄ ett testförarkontrakt med McLaren.

"Mycket dumt frÄn USA"

Men F1-bollen Ă€r i rullning, och blir svĂ„r att stoppa. Även om den i dag 91-Ă„rige Bernie Ecclestone fortsĂ€tter att vara skeptisk.

– Det Ă€r möjligt att det blir bra, eftersom det kommer sĂ„ mycket dumt frĂ„n USA och alla Ă€ndĂ„ verkar glada. Men det var inte sĂ„ hĂ€r jag skötte saker och ting, sĂ€ger Ecclestone till Bloomberg.

Sanningen Àr dock att det amerikanska intresset Àven smittar av sig globalt. Den totala tv-publiken uppmÀttes till 1,6 miljarder mÀnniskor i fjol, en ökning med 11 procent sedan Liberty tog över. SÀsongsavslutningen lockade pÄ egen hand 108,7 miljoner tittare.

Libertys vd Greg Maffei pÄverkas dÀrför inte nÀmnvÀrt av Ecclestones kommentarer.

– Bernie kan mullra hur mycket han vill. Men verkligheten Ă€r att alla vill ha en del av den hĂ€r kakan nu, sĂ€ger Maffei.

Fakta: Miamis GP

Miami International Autodrome blir den 77:e banan som ett formel 1-lopp körs pÄ, och det enda tillskottet till 2022 Ärs tÀvlingskalender.

Banan gĂ„r runt NFL-laget Miami Dolphins hemmaarena Hard Rock Stadium och mĂ€ter 5,41 kilometer. Bygget har krĂ€vt 24 000 ton asfalt.

Sedan tidigare finns USA:s GP, i Texas, med i F1-mÀsterskapet, och nÀsta Är vÀxer antalet amerikanska tÀvlingar till tre, dÄ Àven Las Vegas tillkommer.

Totalt har elva olika banor i USA anordnat formel 1-lopp. Indianapolis var först ut 1950, men dĂ„ i ett Indy 500-upplĂ€gg. Övriga: Sebring (Florida), Riverside (Kalifornien), Watkins Glen (New York), Long Beach (Kalifornien), Las Vegas (Nevada), Detroit (Michigan), Dallas (Texas), Phoenix (Arizona), Austin (Texas), Miami (Florida).

KĂ€lla: formula1.com.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om