Ăr det nu som formel 1-cirkusen börjar vinna över en tidigare skeptisk nordamerikansk publik? En hel del talar för det.
USA var helt utan F1-tÀvling i fyra Är efter det att Indianapolis ströks frÄn programmet 2007. Sedan 2012 har visserligen USA:s grand prix Äter körts i Austin, Texas, men det Àr först de senaste tre Ären som intresset för formel 1 tagit ytterligare fart i landet.
Netflixsuccén "Drive to survive" Àr en del av den utvecklingen. Realityserien, som pÄ nÀra hÄll följer F1-stallen, hade premiÀr 2019 och har lockat en ny, stor publik.
Det visar bland annat tÀvlingen i Texas, som i fjol lockade över 400 000 ÄskÄdare, varav nÀstan 70 procent var dÀr för första gÄngen, skriver Bloomberg. Tv-tittarsiffrorna ökade samtidigt med 56 procent i USA förra Äret jÀmfört med 2020, rapporterar ESPN.
Nu har F1-hysterin nÄtt Florida. PÄ söndag Àr det premiÀr för Miamis GP.
ââNĂ€r jag vĂ€xte upp visste jag hur fantastisk den hĂ€r sporten Ă€r, men sĂ„g samtidigt vilket glapp det fanns mellan intresset i USA och resten av vĂ€rlden. Det Ă€r fantastiskt att se att vi Ă€ntligen knĂ€ckt nöten och att kĂ€rleken vĂ€xer i USA, sĂ€ger Mercedes storstjĂ€rna Lewis Hamilton.
"VÀrldens frÀmsta motorsport"
Tom Garfinkel Ă€r vice ordförande för Miami Dolphins och arenan Hard Rock Stadium, som F1-banan byggts upp runt. Han Ă€r ocksĂ„ delĂ€gare i sjĂ€lva tĂ€vlingen â Miami GP har skrivit pĂ„ ett avtal för de kommande tio Ă„ren â och utlovar glitter och glamour.
ââKĂ€ndisnĂ€rvaron liknar ingenting jag upplevt tidigare, sĂ€ger Tom Garfinkel till AP.
ââDet Ă€r vd:ar, underhĂ„llare, kĂ€nda idrottare och riskkapitalister. Miami Ă€r en kulturell samlingsplats för mĂ„nga omrĂ„den, som konst och mat, och vi rĂ€knar med att kunna erbjuda allt sĂ„dant samtidigt som man fĂ„r bevittna den frĂ€msta formen av motorsport i vĂ€rlden.
LÀnge har formel 1-sporten haft svÄrt att konkurrera med klassisk racing som Indycar och Nascar, samtidigt som F1-vÀrlden prioriterat en europeisk och sydamerikansk jetsetpublik framför att locka in amerikanerna.
Det sistnÀmnda gÀllde dock mer dÄ Bernie Ecclestone, som basade över F1 i nÀstan fyra Ärtionden, styrde. Efter det att amerikanska Liberty Media tagit över 2016, fick Ecclestone frÄgan vad han trodde om sportens framtid under de nya Àgarna:
ââVi har styrt F1 som en femstjĂ€rnig Michelinkrog, inte som ett hamburgerhak. Men kanske blir den hĂ€r restaurangen mer tillgĂ€nglig. Kanske kommer den till och med att smaka bĂ€ttre, sade Ecclestone.
Fem nordamerikanska lopp
FrÄn och med nÀsta Är ser det ut att bli fem F1-lopp i Nordamerika; ett stadslopp i Las Vegas ska utgöra en tredje tÀvling i USA, medan stopp i Mexico City och Montreal vÀntas fullborda den nordamerikanska kvintetten.
Det saknas dock vissa detaljer för att pÄ allvar fÄ med USA-publiken. F1-mÀsterskapet har till exempel bara ett amerikanskt stall, Haas, som Àgs av Gene Haas, och Àn sÄ lÀnge inte en enda förare, Àven om det finns ett tÀnkbart framtidsnamn i 22-Ärige Colton Herta, en IndycarstjÀrna frÄn Kalifornien som skrivit pÄ ett testförarkontrakt med McLaren.
"Mycket dumt frÄn USA"
Men F1-bollen Ă€r i rullning, och blir svĂ„r att stoppa. Ăven om den i dag 91-Ă„rige Bernie Ecclestone fortsĂ€tter att vara skeptisk.
ââDet Ă€r möjligt att det blir bra, eftersom det kommer sĂ„ mycket dumt frĂ„n USA och alla Ă€ndĂ„ verkar glada. Men det var inte sĂ„ hĂ€r jag skötte saker och ting, sĂ€ger Ecclestone till Bloomberg.
Sanningen Àr dock att det amerikanska intresset Àven smittar av sig globalt. Den totala tv-publiken uppmÀttes till 1,6 miljarder mÀnniskor i fjol, en ökning med 11 procent sedan Liberty tog över. SÀsongsavslutningen lockade pÄ egen hand 108,7 miljoner tittare.
Libertys vd Greg Maffei pÄverkas dÀrför inte nÀmnvÀrt av Ecclestones kommentarer.
ââBernie kan mullra hur mycket han vill. Men verkligheten Ă€r att alla vill ha en del av den hĂ€r kakan nu, sĂ€ger Maffei.