Det kom tre förare i ganska snabb följd. Jonas och Daniel Davidsson samt Daniel Kaczmarek.

Men sen har jobbet gått lite i stå. Vilket är både ett medvetet och ett omedvetet val från ledningen.

– Det som styr oss rätt mycket är att alla förare som kört i elitserien har ett kontrakt som sträcker sig till och med den 15 oktober. Och då finns en överenskommelse klubbarna emellan att man inte ska agera innan dess, det kan bli ganska dryga böter annars, förklarar Staaf. Därför tror jag att det kommer rassla till rätt mycket under tisdagen när det datumet är passerat.

Däremot får man samtala med kontraktsbundna förare, om man vidtalar den aktuella klubben. Som i fallet med Greg Hancock där Piraterna hade stora förhoppningar på en återkomst från Dackarna.

– Det kändes rätt så tungt ett tag när vi fick ett nej, för det kändes väldigt bra när vi pratade. Men Greg är oerhört lojal mot sina klubbar och i det här fallet hade han helt enkelt ingen anledning att byta.

Men pusslet fortsätter att läggas och det svåra är att med miniräknarens hjälp få truppens förare att nå upp till seriens golvsnitt på 9,0.

– Något har hänt med serien i år för väldigt många förare har lägre snitt än de hade inför 2018. Varför det är så kan jag inte förklara. Sen är det väldigt få förare, bara tio stycken, som ligger över 2,0 och de flesta av dem är redan klara för andra klubbar.

Men jobbet fortgår och samtal förs på bred front. Vad som sen landar ner i färdiga kontrakt hoppas Staaf klarnar de närmaste dagarna.

– Vi är fast beslutna att kunna få ihop ett lag som kan vinna matcher och som publiken kommer tycka är kul att gå och titta på.