Jag vet inte om det blir nÄgon supporterbuss till MÄlilla för Piratfansen pÄ tisdag. Jag lÀste nÄgonstans att den skulle vara avbokad och instÀlld pÄ grund av för dÄligt intresse. Jag vet inte sÀkert. Men det lÄter som det brukar i idrottens vÀrld nÀr lag fÄr problem och tvingas kÀmpa för sin existens. Alla medgÄngssupportrar, som glatt viftat med flaggor nÀr laget blev mÀstare, brukar fly sin kos ganska snabbt och ha nÄgot annat för sig nÀr det blir avgörande Ät det negativa hÄllet.
Nu vet jag inte hur det blir nÀr saker stÀlls pÄ sin spets pÄ tisdag. Det fÄr vi se live pÄ lÀktaren. Hur mycket Motalafolk som tar sig ned till de djupa SmÄlandsskogarna för sista omgÄngen mot Dackarna. Det kan ju gÄ en massa bilar med supportrar som vill hjÀlpa Motalaidrottens flaggskepp kvar.
Jag kan berÀtta att Greg Hancock i alla fall kommer, Àven om han inte kan köra. Och han kommer inte att betrakta dramat bakom ett par solglasögon i nÄgon vip-loge, nej vad jag förstÄr kommer Greg att bidra med bÄde mekaniker och motorer och vara med och pusha i depÄn.
Den Greg jag pratade med pÄ telefon pÄ söndagen var verkligen den som ryktet sÀger, den lagspelare som delar med sig av sin kunskap och som sÀtter laget före jaget, trots att han ju sÄ sent som i fjol var nummer ett om vi nu pratar om superstjÀrnor.
Greg Hancock kÀnns absolut inte den som i prestige har attityden att han kan bÀst och kör sitt race, nej jag ser honom som öppen för dialog. För att lösa ett problem tillsammans.
Det kÀnns som att han blir en viktig spelare i MÄlilla, Àven om han inte kommer köra en meter.
Det har förstÄs varit ett stort samtalsÀmne i helgen att Piraterna erkÀnt att klubben har problem att kunna betala löner. Alla kan dÄ lÀgga ihop ett och ett och fÄ nya förklaringar till stjÀrnors underpresterande. Helt mÀnskligt borde det ju vara att inte offra hörntÀnderna för sin arbetsgivare om man Àr proffs och om motparten dÄ inte hÄller vad den lovat.
Samtidigt Ă€r sena löner vardagsmat i speedway, det förstĂ„r jag bĂ„de pĂ„ Daniel Davidsson, Greg Hancock och Stefan Ekberg. Viker intĂ€kterna sĂ„ finns alltid en viss förstĂ„else hos alla inblandade att pengar inte kan regna in som vanligt. Ăven om Piraterna vad jag förstĂ„r varit ett ordningssamt undantag i sporten tidigare.
Men att Àven Piraterna fÄr ekonomiska problem borde vara ett argument för förÀndring av speedwaysporten. Att man drar ned pÄ löner och i stÀllet satsar mer lÄngsiktigt med lÀgre kostnader. Och att det dÄ ocksÄ framför allt satsas pÄ att fÄ fram fler ungdomar som utövar sporten.
Piraterna har skapat fantastiska sport-shower i Motala sedan uppgÄngen till elitserien, mer fantastiska Àn nÄgon kunnat krÀva. Men Piraterna ska ocksÄ ha kritik för att i stort sett inte fÄtt fram en enda egen förare under de hÀr Ären. Piraterna har utmÀrkt sig för sina SM-guld som satt Motala pÄ kartan, men tyvÀrr ocksÄ för en tunn och snudd pÄ obefintlig ungdomsverksamhet.