Femma i Östergötlands publikliga. Det är en bra placering för Piraterna. Trots att speedway är Sveriges tredje publiksport efter fotboll och ishockey är det ändå en ganska smal och marginaliserad sport. Därför är det väldigt bra gjort av Piraterna att snitta 2 500 åskådare per match de senaste säsongerna, även om det varit sämre än det som önskats i budget.
Men 2 500 är i särklass på den lokala scenen och det visar att Piraterna har en attraktiv produkt som lockar långt fler än Motalaborna. Laget får till sig folk från en stor region, och en del långväga mc-entusiaster. Dessutom har Piraterna det som IFK-bandyn hade på 80-talet, folk går för att träffa folk, inte för vad som händer utan för att det händer.
Men att vara på toppen i stan på det vis som IFK var för 30 år sedan är inget självspelande piano. En klubb måste alltid jobba hårt för att behålla sin publik och sin status. Intresse är en färskvara och något som behålls färskt genom ett vinnande lag, bra underhållning och även väl genomarbetade arrangemang.
Jag blir glad när jag märker att Piraterna verkligen lägger kraft på det här. För att behålla och till och med öka sin publik. Det märks genom den nya häftiga loungen som lyfter hela arenan på Dunteberget och det märks på små detaljer som de supportertröjor som tagits fram och som de upphottade förevents som speakern Henrik Elofsson kommer att visa upp under året.
Små detaljer som besökaren inte hade förväntat sig att få möta, och små överraskningar som ingen hade förberett sig för att få se, det är sådant som skapar stora folkliga evenemang.
Så sakta men säkert närmar sig speedwayen sina storebröder ishockey och fotboll, även om det fortfarande är mycket bekvämare och glittrigare hos IFK Norrköping och Linköpings HC så går det åt rätt håll. På sina håll är svensk elitspeedway väldigt mycket division 5-fotboll i sin atmosfär, men det finns också delar av den som moderniseras.
Men kvar finns förstås mycket att göra och utveckla. På tal om detaljer så väntar jag fortfarande på att en vettig resultattavla ska komma upp på Motala arena. Som hela tiden visar med stora siffror vad ställningen är i matchen, och gärna även hur många poäng varje förare har tagit, och hur många heat som är körda. Visst, alla står där med sin penna och sitt program och skriver, eller kollar liverapportering i mobiltelefonen, men en enkel resultattavla skulle förbättra helheten för publiken.
Sedan måste antalet matcher bli fler, det som varje marknadschef i hockey och fotboll, och även bandy, jobbar för.
Som det är i år kan Piraterna ha kört färdigt efter bara sju hemmamatcher i grundserien, om laget slutar femma. Jag vågar inte tänka på vad det skulle betyda för ekonomin. Alldeles för sårbart.
Väldigt synd om det inte skulle bli slutspel och final, med den högklassiga loungen som jag hävdar håller guldklass i sitt slag i speedway-Sverige.
På tal om slutspel så är jag övertygad om att Piraterna går dit. Om det sedan blir final återkommer jag till att tippa inför slutspelet. Det är så mycket som kan hända fram till dess.
Gällande svensk speedways framtid håller jag med Daniel Davidsson, det måste bli en enda serie. Med förslagsvis tolv lag. Då ökas antalet matcher också, så som alla vill ha det.