LÄS MER:Här är LHC:s besked om ny klubbdirektör

LÄS MER:LHC vill bygga med mer svenskt

Det har knappast undgått någon att Linköping HC gjorde en svag säsong i SHL-hockeyn och då är det förstås många som fått kritik. Lars Thörnholm har inte klarat sig undan han heller när en och annan hävdar att så många tappade ledningar beror på för dåligt tränade spelare.

Artikelbild

| Lars Thörnholm ger instruktioner och manar på nye LHC-backen Max Lindroth. ”Jag har mycket kontakt med framförallt fystränarna i Frölunda och Brynäs. Vi tränar på ungefär samma sätt”, säger Thörnholm.

Men det tror han inte på själv.

– På ett sätt hade det varit enklare om testerna visat på det. Då hade man kunnat säga att det berodde på det här och då hade det varit enkelt att åtgärda. Jag vet vad vi hade för konditionsvärden i augusti och jag vet att värdena var bättre på sluttestet i mars. Så det håller inte som förklaring.

– Då tror jag mer på psykologiska orsaker och framför allt på alldeles för många skador. Det slet hårt, säger Thörnholm.

När vi träffar honom i hans lilla skrubb – som också fungerar som någon slags förvaringslokal – vägg i vägg med gymmet i Stångebrohallen är just första träningen för den nya säsongen avklarad med ett tiotal spelare på plats.

Artikelbild

Det blev en mjukstart med mest diverse tester, men under de närmaste veckorna trappas allting upp och för att vända den negativa trenden väljer LHC att delvis ta några steg bakåt – och träna på ett mer nygammalt sätt.

Lars Thörnholm, som kom in i klubben redan 2001, säger:

– De senaste åren har det varit tydliga direktiv att vi ska konditionsträna som vi spelar. Nu pratar vi mer om att cementera en ordentlig grund fram till midsommar. Större mängd, längre intervaller och mer uppbyggnad för att bli starkare. Sedan handlar det om att trimma motorn efter det.

Betyder det att ni tränat fel tidigare?

– Det kan jag inte säga. Jag tror också att du ska träna som du spelar, men kanske inte riktigt från början. Intensiteten går ned när du inte gasar lika mycket, men du kan inte både träna extremt hårt och extremt mycket. Då får du välja. De flesta klubbar tränar på liknande sätt. Springa länge. Lyfta tungt. Bli trött. Återupprepa det under lång tid.

Alla skador, då? Kan det ha med träningen att göra?

– Jag kan inte se den kopplingen heller. Inte med tanke på vilken typ av skador som vi råkade ut för.

Däremot görs en tydlig åtgärd för att komma till rätta med vad som var ett genomgående bekymmer under den gångna säsongen.

Hjärnskakningar.

– Vi hade åtta eller nio stycken och det är naturligtvis alldeles för många. Därför lägger vi till brottningsträning i veckan. För att vi ska tåla mer, klara en hård tackling och stärka upp nacken. Hur tränar brottarna för att få sina tjurnackar? Förhoppningsvis kan det ge resultat för oss också, säger Lars Thörnholm.