Läs mer: Tuff kritik mot Bilsportförbundet.

Johan Holmberg vann SM-guldet i grupp H två gånger om 2012–2013. Båda gångerna med Motalabon Henrik Appelskog i högerstolen. Det var för att göra den klassen attraktivare både för de aktiva och för rallypubliken som han blev sugen på att bygga en ny bil utifrån de skisser för ett nytt reglemente för grupp-H bilar som höll på att tas fram.

Bygga parallellt

– Jag ställde frågan till det tidigare rallyutskottet om det gick att bygga en bil av den här typen och jag fick till svar att det var precis den sort som de hade fått i uppdrag att ta fram. Så jag skulle bygga den parallellt med att regelverket skulle göras klart. Det handlade ju inte om att göra ett reglemente utifrån den bil jag byggde utan att skapa ett regelverk som skulle passa alla, säger Holmberg.

Han berättar att det som skiljer hans bil från de gamla bilarna i grupp H är karossen. Under skalet sitter det precis samma komponenter som i de bilar som körs i klassen i dag.

– Så på papperet är den inte bättre än de gamla golfar eller corollor som kör i klassen i dag. Men utseendemässigt så ser den ju skitfrän ut. Nu var ju den här den första bilen som byggdes så vi hade ju en del utvecklingskostnader. Så den kostade runt en miljon. Men bygger du på en 940 med värsta specifikationerna så hamnar du på 1,2 miljoner så den här är ändå billigare, säger Holmberg som berättar att allt var frid och fröjd till en början.

"Vill inte ta ansvar"

– Sen kom det in en ny person i styrelsen som tog sig lite större befogenheter än vad han nog egentligen hade. Precis när SBF:s kansli skulle slå i sista spiken för det nya reglementet så stoppades det, säger Holmberg som är mycket kritisk till hur Bilsportförbundet hanterat ärendet.

– Sanningen är den att de försöker slingra sig ur situationen. De vill inte ta ansvar för det de har ställt till med. Jag älskar rally över allt annat men det är plågsamt att berätta var svensk rally är på väg. Det är en stor kris och det värsta är att vi har en styrelse som blundar för problemet, säger Holmberg.

Hållbara regelverk

Bilsportförbundets ordförande Kenneth Thorén hävdar bestämt att så inte är fallet.

– Det säger väl sig självt att vi inte gör det. Självklart jobbar vi dygnet runt för att bilsport och i synnerhet rally ska vara så attraktivt och tillgängligt för de aktiva som möjligt. Men vi kan inte ha regelverk för varje bil som byggs. Vi måste ha regelverk som är hållbara för framtiden och de regelverk vi har måste vi följa. När det gäller Johans bil så står det ord mot ord hur turerna kring hans bygge har varit. Vi har gett honom ett svar att det är ett antal saker som han måste ändra på bilen, säger Thorén.

Läs mer: Rallyprofilen till attack mot förbundet.