TeamLBR vinner racen i depån

Om budgeten inte räcker för att bygga den snabbaste bilen. Då får man se till vinna racet i depån. Det är Team LBR:s framgångsrika strategi i Mellansvenska långloppsserien.

Team LBR uppställda runt sin BMW. Bakre raden frv:  Mathias Järnede; Mikael Sehlberg; Fredrik Scapaticci. Främdre frv: Rasmus Järnede Nicklas Bengtsson; Mikael Ingvarsson; Markus Furhoff.

Team LBR uppställda runt sin BMW. Bakre raden frv: Mathias Järnede; Mikael Sehlberg; Fredrik Scapaticci. Främdre frv: Rasmus Järnede Nicklas Bengtsson; Mikael Ingvarsson; Markus Furhoff.

Foto: Thomas Augustsson

Motorsport2018-09-05 07:00

Det brukar ju allt som oftast finnas en förklaring bakom teamnamn. Inte sällan är det den stora sponsorn som är förklaringen. Men att Team LBR heter just Team LBR är snarare kopplat till bristen på sponsorer.

– Det står för low budget racing, förklarar Mathias Järnede när vi träffar teamet i garaget.

Ändå så är den budget de har för teamet nu betydligt högre än när de började.

– Ja, vi åkte skrotbilsracet på Mantorp förut i några år. Sen ville vi åka mer seriöst. Så då köpte vi den här bilen, säger Järnede och nickar mot deras BMW som när de började åka i långloppsseriens klass 1 hade 141 hästkrafter under huven.

– Klass 1 är för standardbilar som man sätter in en bur i. Men det var för få deltagare och för lätt att vinna så vi gick upp i klass 2 istället. säger Nicklas Bengtsson.

Det innebar att BMW:n fick genomgå en liten uppgradering.

– Nu är det i princip en M3 i en compaktkaross. Så det är dubbelt så många hästkrafter nu, förklarar Bengtsson.

Fyra deltävlingar har körts i Mellansvenska långloppsserien så här långt i år och med bara två race kvar, ett på Kinnekulle och finalen på Mantorp park 6:e oktober så ligger teamet femma i serien.

– Vi var tvungna att bryta ett race annars hade vi legat högre upp. Men sist så kom vi tvåa.

Topplaceringar och liten budget brukar ju sällan höra ihop. Det brukar snarare vara så att de med snabbaste bilen och bäst chaufförer som är med i toppen. Och allt som oftast är det just de som har den största plånboken som också är snabbast på banan.

Men i ett långlopp som varar i åtta timmar så är det inte alltid vad man gör på banan som avgör. Och det är där Team LBR har hittat sitt framgångsrecept.

– Vi har inte snabbaste bilen. Men vi är snabbast i depån så hela teamet är lika viktiga, säger Bengtsson.

Markus Furhoff fortsätter:

– Grejen är ju att vara i depån så lite som möjligt. Kan man spara en minut på en tankning och ett förarbyte så kan man ju tjäna ett halv varv, säger han.

Lägger man till att det vissa gånger bara varit 30-40 sekunder mellan ettan och tvåan i racen efter åtta timmar så förstår man hur viktiga depåbesöken är.

Och det är därför som teamet ägnat sig åt att bli så snabba som möjligt i depån som möjligt medan konkurrenterna letat efter två hästkrafter till att stoppa in under huven.

– Vi har ju märkt att många glömmer att ha en strategi. Vi har ju stenkoll på när det är gulflagg och hur mycket bränsle vi ska ha i bilen och hur man snabbast byter förare. Kan du kapa en minut på varje depåstopp så gör det nästan tio minuter på åtta timmar. Det hinner du aldrig köra in på banan, säger Bengtsson.

Med illa dolt stolthet berättar de hur teamet lyckats tanka manuellt snabbare än vissa team som haft snabbtankningsaggregat. Eller om den gången de hade bilen ute på banan på bara två minuter när konkurrenterna trodde det var färdigkört.

– Då fick vi applåder i depån, säger Fredrik Scapaticci.

Fjärde säsongen är det de kör och de har inga planer på att sluta än på länge. För långloppsserien menar de är en perfekt motorsport som dessutom inte behöver kosta skjortan.

– Det är kul med en motorsport där man är ett lag och kostnadsmässigt så är det billigare att åka åttatimmars långlopp än att åka folkrace, säger Bengtsson.

Budget hit och dit. När starten väl går då är det allvar.

– Målet är ju att ha kul. Men det är klart som fan att man vill vinna. Sen är det ju kul att slå ur underläge. Vi är nog de som har lägst budget av alla team, säger Järnede.

Mellansvenska långloppscupen

*Arrangeras av Östgöta racing

*Åtta deltävlingar körs.

*Serien indelas i tre klasser

*Klass 1. Standardbilar utan turbo med upp till 2,6 liters motorer. 2,0 liter vid fyra ventiler per cylinder. Trimning ej tillåten.

*Klass 2. Bilar upp till 3,0 liters sugmotor eller 1,6 liters turbo eller 2,0 liters dieselturbo. Fri trimning, dock ska motorn vara av samma fabrikat som bilen.

*Klass 3. Bilar upp till 5,8 liters sugmotor eller 3.0 liters turbo. Fri trimning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om