Det hela började med att Parnevik bara skulle sänka en kort bogeyputt på avslutningsrundans tredje hål. Det gick inte bättre än att bollen tog i hålkanten, snurrade runt, rullade tillbaka, och träffade svenskens sko.

Besviken gick han fram och la i bollen för en dubbelbogey – trodde han.

Men regelboken säger att Parnevik skulle ha plockat upp bollen, lagt den där han tidigare slog den och utan plikt fått en ny chans.

Om det låter snurrigt kan det vara en tröst att även domarna blev förbryllade. Det är så ovanligt att en spelare på proffstouren utan plikt får slå om ett slag att domarna efter mycket dividerande kände sig tvungna att ringa USA:s golfförbunds regelansvariga för att få klarhet.

De sade "Va? Har det verkligen hänt?", man måste ju nästan träffa en elledning eller så för att få en ny möjlighet, säger tävlingens huvuddomare Brian Claar.

Tyvärr för Parnevik blev beslutet att han gjort fel när han inte utnyttjade sin gratischans och han fick i stället två slags plikt för att ha slagit bollen från fel ställe.

Nu spelade det ingen större roll för segerstriden i Prestonwood, North Carolina – Parneviks 222 slag var 22 bakom vinnaren, Jerry Kelly från USA.