Pavel Przedpelski körde den gånga säsongen samtliga 18 matcher för Dackarna i elitserien och slutade där med ett snitt på 1.353.

Men när han inte fick plats i lagbygget i Målilla så valde han att skriva på för Piraterna. Vilket han menar inte var något svårt val.

– Jag fick ett förslag från Piraterna och det gick rätt fort. Jag har varit i Motala två gånger tror jag och den banan är riktigt bra. Så jag är glad över att komma till Motala. Jag har fått höra att laget kan bli bra så jag hoppas vi kan ha riktigt roligt tillsammans, säger Przedpelski.

Artikelbild

Han får också med sig en gammal Motalabekant till depån i Motala. För Przedpelski har tagit över den forne Piratföraren Ryan Sullivans mekaniker Pawel Runowski.

– Han jobbade ihop med Ryan i tio år och sen började han med mig. Han har varit med mig hela tiden. Så jag har riktigt bra mekaniker och det är viktigt, säger han.

Hur är du som förare? Galen eller analyserande?

– Haha, jag skulle inte säga att jag är galen direkt. Mer lagom. Starter är alltid viktigt i speedway så det försöker jag fokusera på. Sen gillar jag inte riktigt långa banor. Motalas bana är en riktigt teknisk bana och lagom lång så den passar mig perfekt, säger 23-åringen.

Han berättar att han redan känner en av sina blivande lagkamrater i Piraterna.

– Jag körde ihop med Daniel Kaczmarek under en säsong i Torun. Han är en riktigt bra kille.

Lika nöjd som Przedpelski är över att hamna i Piraterna är Piraternas lagledare Fredrik Staaf med att fått hans signatur på kontraktet

– Jag har haft ögonen på honom under mina år i Vetlanda. Jag och Bosse Wirebrand pratade ofta om honom. Men det blev aldrig rätt läge. Men nu när Dackarna släppte honom så öppnade sig ju möjligheten. Jag tror det var många som jagade honom, säger Staaf.

Przedpelski fick stora delar av säsongen 2017 förstörd efter en krasch i England där han ådrog sig en svår fraktur på fotleden. Det menar Staaf kan vara en av anledningarna till att hans snitt inte är högre.

– Pojken har ju en jäkla potential. Men han har inte fått till det riktigt än. Det ska bli jäkligt kul att jobba med honom. Det gäller ju att hitta de där förarna och förädla dem. Det är ju det som Piraterna varit så bra på genom åren. Han är ju bara 23 år men har ändå en hel del erfarenhet och bra stöttning runt sig överallt där han åker. Dessutom ville han verkligen komma hit och det gör det ju extra roligt, säger Staaf.

Vad händer nu?

– Nu har vi fyra av åtta förare klara så nu är vi 50 procent klara. Så det är bara att jobba vidare.