LÄS MER:"Stort och viktigt för hela Motala"

– Så fort det blev klart att vi skulle få åka i elitserien och att Jerry och jag skulle vara lagledare så började det skramla i telefonen, berättar Fredrik Staaf.

De båda fanns på plats i Torun under GP-avslutningen när Tai Woffinden blev klar världsmästare. Jerry Bengtsson är kvar några dagar till, på semester men också för att eventuellt slutföra en del förhandlingar med förare.

Artikelbild

| Linus Sundström. Kvar i Piraterna eller inte, det är frågan.

Fredrik Staaf:

– Vi skulle kunna få ihop ett lag ganska omgående, för intresset att åka i Piraterna är stort. Men samtidigt ska det passa in i vår ekonomi, i vårt sätt att bygga ett lag och inte minst för att komma över golvsnitt och under taksnitt. Så det är väldigt många parametrar att ta hänsyn till.

Först och främst, säger Staaf, handlar det om att göra klart med några förare som ingick i Piraterna den gångna säsongen.

– Det är ingen hemlighet att vi vill att Jonas och Daniel Davidsson kör för oss, och den önskan är ömsesidig. Sen gäller det att komma överens om villkoren i ett kontrakt. Men vi hoppas att det löser sig inom kort.

Artikelbild

| Stannar Jonas Davidsson i Piraterna?

I övrigt hoppas man mycket på Linus Sundström, Kai Huckenbeck och kanske även Daniel Kaczmarek som fanns med i truppen i år men inte körde några matcher.

LÄS MER:Piraterna har tufft jobb framför sig

På avdelningen nyförvärv finns också en del tankar.

– Vi behöver nog ha in någon eller några förare med högt snitt och det finns ett par namn kvar, som inte är klara för andra klubbar. Men som jag sa tidigare, det handlar om att få rätt person till rätt pris.

Budgeten är, enligt Staaf, kraftigt reducerad i jämförelse med vad som spenderades under det olyckliga 2017, som slutade med ekonomiskt fiasko och stora skulder.

– Jag skulle säga att det vi har att röra oss med är ungefär 60 procent av vad man hade som utgångsläge då. Klubben har budgeterat med ungefär 1 500 betalande åskådare per match och betydligt lägre på sponsorintäkterna. Jag kan tycka att det är väldigt sunt att vara försiktig, även om det gör vårt jobb lite tuffare.

Jerry Bengtsson, assisterande lagledare, var under måndagen kvar i Polen för att underhålla de kontakter man tagit.

– Jag har inget påskrivet kontrakt med mig hem, men jag är muntligen överens med två förare och jag hoppas att få påskrifter någon av de närmaste dagarna.

Bengtsson säger precis som Staaf att intresset för Piraterna, från förare och agenter, är stort.

– Vi har kanske en lista på ungefär 30 förare som vill komma till Piraterna nästa säsong. Så vi känner absolut ingen panik utan kan sitta ganska stilla i båten än så länge, för att få ihop det lag som vi vill ha.