Runt 200 000 åskådare väntas ge sig ut i skogarna när Rally Sweden körs i helgen. För somliga av dem så är det möjligen inte WRC-bilarna i VM-serien som lockar allra mest.
För samtidigt som VM-tävlingen körs så finns också chansen att få se några av dåtidens främsta rallybilar tävla i Rally Sweden historic.
En tävling för klassiska rallybilar som nu körs för sjätte gången i samband med den svenska VM-tävlingen.
En av dem som är med där är SMK Motalas Bengt Samuelsson som, tillsammans med kartläsaren Stefan Ihreskog, kommer till start i en Volvo 142:a från 1969.
– Det ska bli riktigt spännande. Det är ju en upplevelse att komma ut och åka de här tävlingarna, säger Bengt när vi hälsar på i verkstaden ute på Torpa gård.
Normalt sett så tävlar teamet i klassiska rallyserien men de menar att det finns två stortävlingar varje som sticker ut. Den ena är Midnattsolsrallyt.
Den andra är den tävling som väntar nu och som de startade i tillsammans första gången i fjol.
Fast den gången kom de inte så långt.
– I fjol kom vi inte längre än till Namnå och första servicen. Sen rasade motorn. Så vårt mål i år att ta oss i mål. Vi hade ju en sådan jäkla otur i fjol, säger Bengt och nickar mot sonen Niklas Samuelsson samt Mats och Cilla Jorhammar som utgör ekipagets serviceteam.
– Det är de som ska se till att allt vi behöver fungerar och att vi har soppa i tanken. Den drar ju en 3,5-4 liter milen och vi ska åka 50 mil totalt.
Sträckorna de ska åka är samma som WRC-bilarna kör under fredag och lördag. Med den skillnaden att de bara kör hälften av dem.
Totalt ska Bengt och Stefan klara av åtta sträckor på totalt nära 14 mil. Vilket kan bli en utmaning. Inte minst för Stefan. För till skillnad mot tävlingarna i den klassiska rallyserien så ska de nu köra efter noter och inte efter någon roadbook.
– Det är ju lite roligt tror jag. Jag har pluggat noter nu så jag drömmer om vänster fyror och allt möjligt. Jag har gått en notkurs hos Vömk (Västra östergötlands motorklubb) i Skänninge och så har vi varit ute och tränat lite på en sträcka de körde i East Sweden rally, berättar Stefan.
Starten sker alltså under fredagen och det har varit en hel del pysslande innan Samuellson kan trampa gasen i botten.
– Det är lika mycket att ordna inför Inte minst i verkstaden och se till så att alla muttrar sitter fast. Vi var ju i Falun och tävlade för ett tag sedan och då rasade växellådan så den har vi fått byta. Så nu är vi förhoppningsvis förberedda, säger Bengt.