– Min träningsfilosofi är att jobba med kroppens grundrörelser i samtliga rörelseplan. Det finns sju-åtta stycken. Man går, springer och hoppar och roterar på olika sätt. Det idrottare generellt gör fel är att de ofta tränar maskinträning och isolerade övningar istället för att jobba med funktionella övningar i alla rörelseplan. När de sedan ska göra sin idrott igen så skadar de sig igen för att de inte tränat de rörelserna i rehaben, säger Andreas Hageborn.

Han är diplomerad massör, fystränare och personlig tränare. Han gick fystränarutbildning på Bosön för fem år sedan.

I den rollen är Hageborn nu en av de viktigaste personerna i Maifs representationslag. Om en spelare blir skadad tar Maifs ledare kontakt med Andreas som i sin tur tar kontakt med en sjukgymnast. Tillsammans gör de upp ett rehab-program.

– Det är tredje säsongen jag är med i Maif och jag hoppas fortsätta, både med herr- och damlag, säger Hageborn.

Vad har du för mål i framtiden?

– Inget särskilt så. Jag vill ha så många spelare som möjligt samtidigt på planen.

Vad är du bäst på att fixa till?

– Benskador, mycket baksida lår och fotledsstukningar.

Har konstgräset varit mer skadepåverkande än tidigare naturgräs?

– Det har vi nog konstaterat att det inte är så. Men däremot är Idrottsparkens konstgräs slitet och hårt, det är på tiden att det byts i sommar.

Andreas Hageborns "patienter" i Maif senaste tiden har varit David Lantz som opererat ett knä, Mattias Jansson som stukat en fot och Robin Mattsson som brutit tår, och även förre målvakten Ismael Diawara som fortsatt ta hjälp i Motala med fot och knä efter sin flytt till Degerfors.

Hageborn tycker generellt att spelare kan bli mer noggranna i sin uppbyggnadsfas.

– Men det handlar om i dag vad spelare gör före de börjar spela fotboll också. När man börjar bygga upp sin kropp. Det är viktigt att man inte går på styrka före rörlighet. I tidig ålder är det viktigt att träna på samtliga fem fysiska grundegenskaper och inte hoppa över rörlighet och koordination. Om man ska hålla som idrottare sköter man sin träning före och efter idrott. Vill du bli något är det helt enkelt ett 24/7-jobb, säger tränaren.

Om vi börjar från början växte Andreas Hageborn upp med lagidrott i Motala, som fotboll och bandy. Han var lagkamrat med bland andra Stefan Ekberg och Dennis Gustafsson och han spelade som tonåring division 3-fotboll med IFK.

– Jag har massor av minnen, men det är mest det vardagliga man kommer ihåg. När man åkte till träning och match, omklädningsrummet.

Som ung ledare i en ung sport tränade Andreas Hageborn Parkens innebandydamer och satt i styrelsen för Parken när Solfjäderstaden bildades, ihop med Motala IBS, 1987. När namnet kom till.

– Vi röstade på olika namn och det var det som vann, minns Andreas.

Hur har du förändrats som ledare genom åren?

– Förr körde man bara utan att tänka så mycket. Nu tänker man på att se alla i en grupp, att ge förtroende. Det är svårt för spelare att utvecklas om de inte känner att de har förtroendet hos ledaren. Allt bygger på självförtroende, säger Andreas Hageborn.

Det viktigaste som idrottare, tycker Hageborn, är att vara hel så du kan utöva din idrott så mycket som möjligt. Det är på planen du utvecklas i din idrott.