Premiärhelgen i tyska ADAC GT Masters, ett av världens största GT-mästerskap med 33 bilar på startlinjen blev inte någon jubelföreställning för Edward Sandström och förarkollegan Daniel Dobitsch i Kfzteile24 APR Motorsports Audi R8 LMS. Tävlingshelgen kördes med kval på morgonen och race på eftermiddagen både lördag och söndag. I lördagens kval placerade Dobitsch förarduons bil på startruta 21, genomförde första halvan av racet utan vare sig framsteg eller bekymmer och lämnade över bilen till Sandström som tog några placeringar och slutade på 18:e plats i mål.

– Bilen gick mycket bra i början av racet, men vi får så mycket pick-up, alltså gummirester som ligger på banan, på däcken, så bilen blir svårkörd efter ett antal varv, skriver en missnöjd Sandström i ett pressmeddelande.

Särskild mycket nöjdare blev han inte efter söndagen. Det började med att han satte näst snabbast kvaltid, bara för att få se den bli bortdömt.

– Skönt att se att jag är med i toppen i kvalet, men tyvärr skickades jag ut i fastlane tre sekunder för tidigt, när det var rött ljus, och tiden dömdes bort, säger Sandström som nu fick starta från sjunde rutan.

Därifrån lyckades han undvika en rejäl krasch i chikanen som utgör kurva ett på Oschersleben där Christian Keilwitz Corvette vändes och blev torpederad av två Lamborghini-bilar. Vilket medförde att loppet flaggade av. När omstarten sen gick så hann Sandström bara köra fem varv innan han blev knuffad av banan in i en mur. Med svåra skador på bilen som följd och därmed var det slutkört.

– Det är väl bara att bryta ihop och komma igen, säger Edward Sandström.