– Nu är jag ju mästare där i ytterligare ett par dagar. Å andra sidan så har man en gång varit mästare på Nürburgring så är man alltid mästare när man kommer dit. Men leva på gamla meriter är jag alldeles för ung för att göra. Så nu ska vi dit och se vad som är möjligt att få till i år.

Det sprakar lite i luren när vi når SMK Motalas Edward Sandström i bilen på väg till Nürburgring. En av de mest kända racerbanorna i världen där Sandström i fjol skrev in sig i den svenska racinghistorien.

Detta genom att bli den andra svensken att vinna Nürburgrings 24-timmars sedan loppet startades 1970.

Artikelbild

| Jubel. Edward Sandström vet vad som krävs för att få stå högst upp på den prispallen även i år.

– Utan tvekan min största seger i karriären. Så det ska bli kul som bara den att komma dit och få köra banan igen. Det händer ju ändå inte så ofta att man gör det, säger Sandström som när AUDI i år tillsatte förare i de olika stallen inte placerade honom i samma team som han vann med i fjol utan nu satte honom i Team WRT.

– Å andra sidan har jag hamnat i ihop med Robin Frijns och Frederic Vervisch. De två är riktigt bra förare båda två. Sen har vi ett fjärde kort i teamet, Stuart Leonard, som är lite mer oerfaren. Men gör han ett toppjobb så finns alla chanser för att vi ska kunna få till något bra. Eller vi är ju ett team så vi måste ju hjälpa varandra, säger Sandström som efter segern i fjol vet precis vad som krävs för att upprepa den triumfen.

– Du måste vara hypersnabb och samtidigt köra kassaskåpssäkert. Du ska ha en bil som är oförstörbar och sen ska du ha en skyddsängel som ser till att de mindre erfarna förarna på banan håller sig undan när du ska passare dem. Dessutom måste du undvika att bilen tar eld när du tankar eller det räcker om du ser till att du kan släcka den innan den blir förstörd. Lyckas du med de grejerna så kan du vinna och att det är så svårt är ju det som gör det här loppet häftigt, säger Sandström som hoppas på att de ska hitta precis rätt set-up på bilen till helgens race.

Tävlingarna inleds med fria träningar på torsdagen innan kvalet startar på fredagen. Då sker först ett kval på förmiddagen och därefter topp 30-kvalificeringen på eftermiddagen. Vid det senare hoppas Sandström få sitta bakom ratten i teamets Audi R8 LMS.

– Det går till så att man startar med 20 sekunders lucka. Sen kör man två flygande varv så mycket det bara går med de här bilarna. Det är riktigt kul så det hoppas jag att jag få köra.

15.30 på lördag går sedan starten. 24 timmar senare så vet vi om Edward Sandström fortfarande är regerande mästare på Nürburgring.