Piratledaren om otäcka kraschen: "Hoppas fokus på säkerhet nu"

Hela speedwayvärlden är känslosam efter Tai Woffindens otäcka krasch i Polen i helgen. "Hoppas att det blir fokus på säkerhet i Polen nu", säger Piraternas lagledare Daniel Davidsson.

Piraternas staket är enligt den svenska standarden, med ett flexande nätstaket bakom luftstaketet. Det ger en bättre säkerhet än vad banorna i Polen erbjuder.

Piraternas staket är enligt den svenska standarden, med ett flexande nätstaket bakom luftstaketet. Det ger en bättre säkerhet än vad banorna i Polen erbjuder.

Foto: Jens Bollius

Speedway2025-04-04 11:00

Nyheten i korthet

  • Brittiska speedwaystjärnan Tai Woffinden skadades allvarligt i en krasch under en träningsmatch i Polen. Hans tillstånd är fortfarande oklart.
  • Piraternas lagledare Daniel Davidsson hoppas att olyckan leder till ökat fokus på säkerhet inom speedway, särskilt i Polen.
  • Sverige anses ligga före andra länder, som Polen och England, när det gäller säkerhetsstandarder inom sporten.
undefined
Piraternas lagledare Daniel Davidsson är tagen av olyckan med Tai Woffinden. "Alla vet att det kan hända. Men man trycker bort det", säger Davidsson.

Speedway är ingen riskfri sport. Det vet alla om. Piraterna har haft sina svåra olyckor genom åren.

– Det blir alltid någon smäll vartannat år och det blir skitjobbigt när det kommer upp till ytan. Alla vet att det kan hända, men man trycker bort det, säger Daniel Davidsson.

Sverige ligger dock före övriga speedwayvärlden, som exempelvis Polen och England, när det gäller säkerheten.

Svensk standard, som finns på bland annat Skrot-Anders arena på Dunteberget i Motala, är att det finns ett luftstaket som dessutom är ankrat i bakkant. Det kan då inte flyga upp hur som helst. Dessutom finns ett "Gunnebostaket" bakom luftstaketet som flexar lika mycket som luftstaketet.

– Vi tar upp lika mycket energi med det andra staketet som det första. I Polen och England kan det bara vara grovt trä eller betong bakom, jämför Daniel Davidsson.

Tidigare Piratstjärnan Chris Holder råkade ut för samma sak som Tai Woffinden i England för ett par år sedan, alltså att han gled under sargen och träffade det hårda bakom.

– Polen har ju mest resurser så jag hoppas att de kan fokusera mer på säkerheten nu, säger Daniel Davidsson.

På Dunteberget håller arenan på att väckas till liv och göras i ordning nu. På rakorna är sargen bytt. Om en månad drygt är det premiär i svenska ligan. "Gubbgänget", de ideella funktionärer som hjälper till för Piraterna, är i gång.

– Det är massor att göra. Marknadssidan jobbar vi med in i kaklet, och även in i säsongen, säger Daniel Davidsson vars lag har bortapremiär mot Vargarna i Norrköping 6 maj.

undefined
Piraternas staket är enligt den svenska standarden, med ett flexande nätstaket bakom luftstaketet. Det ger en bättre säkerhet än vad banorna i Polen erbjuder.

***

Det är fortsatt oklart hur allvarligt skadad Tai Woffinden är. "Vi behöver mer tid för att förstå hur allting ligger till innan vi ger fler uppdateringar", skriver hans fru Faye Woffinden.

Tai Woffinden opererades i flera timmar under söndagskvällen för ett flertal frakturer och en skada på bröstet efter den allvarliga kraschen i en träningsmatch med hans polska klubblag Stal Rzeszów.

Den 34-årige britten, trefaldig världsmästare som också kör för svenska Västervik, har sedan dess legat nedsövd.

Hans familj har nu uttalat sig.

"För tillfället är det tungt och vi fokuserar på ett ögonblick i taget", skriver hustrun.

Hon säger att det är för tidigt att ge fler uppdateringar om skadeläget, men tackar för allt stöd familjen fått.

"Under den här extremt svåra tiden visar det att vi inte behöver gå igenom det här på egen hand. Vi håller dock fortfarande att bearbeta allting och behöver lite mer tid för att förstå hur allting ligger till".

undefined
Piraternas luftstaket, här en bild från ligan 2024, är ankrat i bakkant, vilket gör att det är säkrare än liknande staket i Polen.
undefined
Bakom luftstaketet på Hejla Arena i Västervik finns ett flexibelt nätstaket, något som saknas på polska speedwayarenor där det är ett stumt trästaket istället.
Karta: Dunteberget motorstadion
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!