Motalaklubben har med undantag för den allsvenska säsongen 2018 varit med i elitserien sedan 2004.
Ligaföreningen ESS hade möte förra veckan och mycket tyder på att det blir liknande regler 2023 som i år.
– Det var så det var sagt, bara småjusteringar, säger Piraternas lagledare Daniel Davidsson.
Davidsson har än så länge inte skrivit med någon förare till nästa säsong.
– De flesta åker ju fortfarande, säger lagledaren.
Den här veckan är det bland annat allsvensk final och de första semifinalerna i svenska SM-slutspelet.
Kan Thomas H Jonasson bli aktuell nästa säsong?
– Jadå, vi håller dörren öppen till honom, säger Daniel Davidsson.
Om regler skriver ESS så här i ett pressmeddelande: "Ambitionen hos såväl klubbarna som förbundet att större regelförändringar ska beslutas ett år innan de genomförs och att endast mindre anpassningar och förtydliganden ska ske mellan säsongerna."
– Utvärderingen av årets grundserie är gjord och reglerna fungerar i stort som de är tänkt. Utöver den analysen så måste vi också förhålla oss till hur vår omvärld ser ut och om vi behöver anpassa något där. Till exempel när det kommer till tillgången på svenska förare som fortsatt är viktigt för oss att skydda på bästa sätt, säger ESS-ledaren Mikael Holmstrand.
ESS skriver: "Mycket kommer vara sig likt nästa säsong. Taksnittet är kvar på 11,000 och golvsnittet på 8,000. Antalet transferkort är fortsatt fem, körschemat är oförändrat, slutspelsupplägget är oförändrat och storleken på truppen med åtta förare med officiellt snitt behålls."
En justering till nästa år är att förare som byter klubb under säsongen via transferkort måste köra tolv heat för sin nya klubb för att få delta i slutspel.
ESS fortsätter: "Den största förändringen gäller möjligheten att även fortsatt ha minst två svenska förare i laguppställningen. Detta är inte en regel utan en överenskommelse mellan klubbarna. För att öka möjligheten till detta utvecklas årets regel om att kunna låna in en gästförare till enstaka matcher som nödlösning vid sjukdom eller skada för att inte riskera att komma till match utan komplett lag. I år prövades en variant där en förare kunde lånas i minst 14 dagar. Detta har inneburit en begränsning och därför skapas nu en regel där en svensk förare med ett ingångssnitt på 0,500 och som inte är uttagen i laget till kommande match ska kunna gästas in av annat lag."