Speedwayregler blir man inte klok på

Är en förare sjuk eller skadad så får man köra riders replacement för honom. Men det fick vi lära oss i kväll att så är inte alltid fallet.

Foto:

Speedway2018-05-17 22:03

Översatt till svenska betyder ridersreplacement att de övriga förarna på plats 1-5 i laget får stoppas in i hans ställe.

Det känner ju de flesta speedwayintresserade till. Det var också den lösning som Piraterna hade tänkt sig efter att Daniel Davidsson vaknat upp magsjuk lagom till den allsvenska premiären.

Klart det skulle vara ett avbräck. Men om Jonas Davidsson, Linus Sundström, Victor Palovaara, och Kenny Wennerstam skulle fått köra hans fyra heat så hade det knappast avgjort utgången av matchen.

Men si det fick de inte.

För efter att reglerna studerats så satte domaren stopp för de planerna. För i speedway så får en förare bara ersättas om han reda kört någon match den här säsongen.

Och eftersom det här nu var premiär och Daniel bara kör i allsvenskan så har han ju inte gjort det.

Så för att Piraterna inte skulle tvingas köra utan en förare i ett par heat så tvingades Daniel pallra sig upp och ställa in sin cykel i depån.

Att han inte förmådde köra något heat spelade ingen roll. Med cykeln på plats så var det fritt fram för Piraterna att låta reserverna Johan Jensen och Benny Johansson ta hans heat.

Nu lyckades de inte ta någon poäng på de fyra heaten och därmed förlorade också Piraterna.

Nu ska ingen skugga falla över Jensen och Johansson. Det är regeln som sådan som jag finner obegriplig.

Kan man inte bli sjuk eller skadad om man inte kört någon match tidigare eller vad är meningen med den? För inget lag skulle väl kontraktera en skadad förare för att sedan köra riders för honom.

Eller i och för sig. Det är ju speedway. Där kan ju som bekant alltig hända.

Det mest glädjande med Piratögon i premiären var annars att det kom 1345 åskådare.

Ryktet om att intresset för speedway var dött i Motala visade sig vara lite överdrivet...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!