Nordens största slopestylebana

Vättern bike games ska bli spektakulärt för både åkare och publik. Det ska bygget av nordens största slopestylebana se till.

Sven Montelius och Oskar Höglund blickar ner över slopestyelbanan.

Sven Montelius och Oskar Höglund blickar ner över slopestyelbanan.

Foto: Thomas Augustsson

VÄTTERN BIKE GAMES2017-10-04 09:30

En oändlig rad med cyklister som trampar 30 mil runt en sjö. Det är bilden vi har av Vätternrundan. Eller hade ska vi kanske säga. För nu växlar Vätternrundan upp och med Vättern bike games så tar de klivet in bland arenasporterna. Bort från vägar och regler. In till fart, fest och show.

– Skönt att slippa trafiken, äntligen blev det bilfritt, säger Vätternrundans arrangemangsansvarige Sven Montelius och skrattar innan han fortsätter:

– Det ska bli kul att visa upp mångsidigheten inom cykelsporten. De här grenarna vi har i Vättern bike games är väldigt stora ute i Europa och väldigt publika. Får folk bara koll på vad det handlar om så tror jag att de vill komma och kolla. Vi gör ju det här mycket för att väcka intresset för cykelsporten, säger Montelius när vi har klättrat upp på startrampen till slopestylebanan.

Sex meter hög höjer den sig från toppen av Dunteberget. Det är här den mest spektakulära delen av Vättern bike games ska starta.

Härifrån ska åkarna ge sig iväg på den 350 meter långa banan. Nerför den branta startrampen rakt in i en serie av uppbyggda hopp där åkarna ska bjuda på så många och så spektakulära trick som möjligt. Allt för att få så höga domarpoäng som möjligt i kampen om den SM-titel som står på spel.

– Det här blir den största slopestylebanan i Norden. Även om den är ganska kort så känns det som vi får ut ganska mycket av den. Totalt har den fem hopp eller features som det heter i den här sporten, säger Montelius när vi går, eller rättare sagt klättrar, nerför banan.

För att få till en så häftig bana som det är bara är möjligt har Vätternrundan tagit hjälp av företaget Louder som har stor erfarenhet av att arrangera tävlingar inom snowboard och skidor.

Ansvarig för utformningen av den har banbyggaren Cim Bergström från Uppsala varit.

– Cim har haft kontakt med åkarna och skickat klipp och bilder till dem och fått in synpunkter på hur den ska utformas för att den ska bli så bra som möjligt. Sen har Björn ”Nalle” Sjöberg byggt själva banan, säger Montelius som tillsammans med Oskar Höglund tillbringat åtskilliga timmar på Dunteberget för att få de sista bitarna på plats inför helgen.

– Alla har fått vara ute och jobbat. Det har ju varit en hel del givande och tagande med både bil och crossektionen i SMK Motala så att vi kan få göra det här på deras anläggning. Det här är ju väldigt unikt. I showväg så är det ju det största vi gjort, säger Montelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om