Svar på "(S): Ökning med 7,5 miljoner – då har något gått väldigt fel"
Elias Georges (S) ifrågasätter i sin insändare kostnaden för hyrpersonal på socialkontoret. Jag vill börja med att slå fast det viktigaste: vi har inte råd att låta ett enda barn falla mellan stolarna. Därför har vi tvingats till svåra men nödvändiga beslut som hela socialnämnden, inklusive Georges partikamrater, står bakom.
Vi är fullt medvetna om att inhyrd personal är en dyr lösning. Men det vore betydligt dyrare – mänskligt och moraliskt – att inte ha tillräcklig bemanning för att kunna utreda orosanmälningar och fatta rättssäkra beslut i tid. Vi har haft en situation där antalet ärenden ökat kraftigt, där arbetsmiljön varit ansträngd, och där vi sett kvalitetsbrister i hanteringen. Det är bakgrunden till varför hyrsocionomer varit nödvändiga. En stor del av syftet med att hyra in socionomer har varit att förhindra att arbetsbelastningen för den ordinarie personalen blir ohållbar. Det är glädjande att vi i april kunde konstatera den lägsta sjukfrånvaron på fyra år i verksamheten – trots hög smittspridning i samhället. Det är ett tecken på att insatserna ger effekt och bidrar till en mer hållbar arbetsmiljö.
För att vända utvecklingen har vi vidtagit en rad viktiga åtgärder. Vi har förbättrat rutinerna och strukturerna i det dagliga arbetet och tydliggjort bedömningarna av vilka insatser som ska sättas in. Mottagningsenheten har förstärkts så att orosanmälningar snabbare kan tas emot och hanteras. Vi har dessutom låtit en extern expert granska verksamheten och komma med konkreta förbättringsförslag. Parallellt pågår ett omfattande arbete för att göra kommunen till en attraktiv arbetsgivare, så att fler socionomer väljer att stanna och trivas i Motala. Hela detta omställningsarbete handlar ytterst om att bygga upp långsiktigt hållbara processer som säkerställer rättssäkerheten för kommunens barn och unga. För att nå dit krävs både en god arbetsmiljö och rätt resurser – inte minst tillräcklig bemanning.
Det här är inte en situation vi önskat, men det är en situation vi tar ansvar för. Vi kan inte trolla fram utbildade socionomer, men vi kan – och gör – allt vi kan för att skapa en hållbar, rättssäker och trygg socialtjänst. Det är också viktigt att komma ihåg att de totala personalkostnaderna inom individ- och familjeomsorgen – alltså både för anställd och inhyrd personal – inte överskrider budgeten för perioden fram till och med april. Vi använder de resurser vi har ansvarsfullt. Vi är väl medvetna om att en konsult i genomsnitt kostar ungefär dubbelt så mycket som en fast anställd. Men i den situation vi befinner oss i har det varit ett nödvändigt verktyg för att säkra kvaliteten.
Vi tar också höjd för den nya socialtjänstlagen. Arbetet vi gör nu – med tydligare strukturer, ökad rättssäkerhet och bättre arbetsmiljö – är helt i linje med lagens krav på en mer tillgänglig och förebyggande socialtjänst. Vi ser till att Motala står rustat för framtiden.
Det systematiska kvalitetsarbete vi nu bygger upp är avgörande, både för att ge barn och unga rätt insatser i rätt tid, och för att skapa hållbara villkor för våra medarbetare.
Till skillnad från tidigare år går vi nu till botten med problemen. Vi sopar inte något under mattan. Vi tar ansvar. För våra medarbetare. Och framför allt – för barnen.